Application of Serial Picture Media to Short Story Writing Learning for Fifth Grade Students of SD Swasta GKPS No. 1 Pematang Siantar
PDF

Keywords

Serial Picture Media
Short Story Writing
Indonesian Language Learning
Pretest
Posttest

How to Cite

Saragih, M. C. I., Sianturi, E., & Karo-karo, R. (2025). Application of Serial Picture Media to Short Story Writing Learning for Fifth Grade Students of SD Swasta GKPS No. 1 Pematang Siantar. EDUCTUM: Journal Research, 4(4), 80–86. https://doi.org/10.56495/ejr.v4i4.1196

Abstract

This study aims to describe the improvement of students’ short story writing skills through the application of serial picture media in the fifth-grade class of SD Swasta GKPS No. 1 Pematang Siantar. The background of this research is the students' low ability in writing short stories due to the lack of visual media used during the learning process. This research employed a quantitative approach with a pre-experimental design, specifically a one-group pretest-posttest model. The sample consisted of 13 students. Instruments included multiple-choice tests and a rubric for assessing short story writing. The pretest results showed an average score of 57.69, which was below the Minimum Mastery Criteria (KKM). After implementing the serial picture media, the posttest average increased to 85.77. Normality and homogeneity tests indicated that the data were normally distributed and homogeneous. The paired sample t-test yielded a significance value of 0.00 < 0.05, thus Ha was accepted. These results demonstrate that serial picture media significantly enhance students’ short story writing skills. Therefore, this visual media proves to be effective in supporting Indonesian language learning, particularly in narrative writing skills.

https://doi.org/10.56495/ejr.v4i4.1196
PDF

References

Abdul, L. (2021). Upaya meningkatkan literasi sains melalui media pembelajaran berbasis komputer. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 15(1), 20–32.

Arsad. (2020). Pelaksanaan belajar PAI dalam meningkatkan akhlak siswa di MAN Tanjung Jebung Timur Nipah Panjang. Jurnal Pendidikan Guru, 1(2), 60–73.

Bahri, S. (2020). Pengembangan media pembelajaran wordless picture dengan komputer untuk kecakapan writing di Pontianak. Jurnal Teknik Informatika, 9(5), 1–12.

Dian Islamiah, dkk. (2022). Pengembangan media pembelajaran gambar berseri untuk meningkatkan keterampilan menulis narasi siswa sekolah dasar mata pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa, 12(1), 18.

Harefa, D. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa dengan pembelajaran koopertif Amach pada aplikasi jarak dan perpindahan. Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 8(1), 84–85.

Israwati, Rosmiati, Julia Putri, & Irma Yana L. (2019). Penerapan media gambar berseri untuk meningkatkan kemampuan berbicara anak usia dini pada Kelompok B TK Permata Bunda Banda Aceh. Jurnal Serambi Konstruktivitas, 1(2), 64–70.

Manalu, R. J., Tumanggor, E. J., Sidauruk, M. A. B., Sitorus, H. A., Damanik, G. T. I., & Herman, H. (2023). Pengaruh penggunaan model pembelajaran cooperative script dalam pelajaran Bahasa Indonesia kelas V di SD Negeri 056915 Perumnas Batu 6 dalam keterampilan menyimak. Journal on Teacher Education, 4(3), 204–211. https://doi.org/10.31004/jote.v4i3.12245

Mariani, M., Butarbutar, M., Siahaan, Y., Silalahi, M., & Herman, H. (2022). The influence of digital literature, creativity, and learning motivation era society 5.0 on student learning outcomes Kalam Kudus SD Christian SD Pematang Siantar review from a parent's perspective (case study of science class V SD). Sultanist: Jurnal Manajemen dan Keuangan, 10(2), 177–186. https://doi.org/10.37403/sultanist.v10i2.443

Maufur, S., & Lisnawati. (2017). Pengaruh penggunaan media gambar berseri terhadap keterampilan berbicara Bahasa Indonesia siswa kelas III MI Al-Washliyah Perbutulan Kabupaten Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(2), 175–189.

Mery, & Adi. (2023). Pembelajaran menulis teks laporan hasil observasi berbasis experiential learning. JOTE: Journal of Teacher Education, 4(4), 267–268.

Muti, U. (2021). Penerapan media gambar berseri untuk meningkatkan karangan narasi pada siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(7), 100–115.

Napitupulu, A. T., Simanjuntak, G. W., Silaban, L. P., Tampubolon, S. E., Sinaga, S. M., Br Simanjuntak, T. L., Herman, H., Munthe, M. V. R., Sitanggang, A., & Naibaho, W. (2023). Penggunaan gambar sebagai media untuk meningkatkan kosakata Bahasa Inggris pada peserta didik kelas V SDN 091288 Sibaganding. Beru’-beru’: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.31605/jipm.v2i1.2749

Pangaribuan, F., Sinaga, J. A. B., & Herman. (2021). Desain lembar aktivitas siswa (LAS) untuk meningkatkan kemampuan siswa memahami konsep pembagian pecahan di SD Negeri 095173 Sihemun. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 1(1), 69–76. https://doi.org/10.46306/jub.v1i1.15

Sinaga, M., Sherly, S., & Herman, H. (2024). Pengaruh gaya kepemimpinan altruistik dan supervisi kelas untuk meningkatkan kepuasan kerja guru di SD wilayah Siantar naungan YPK ST. Yoseph Pematangsiantar. Bulletin of Community Engagement, 4(2), 1–7. https://doi.org/10.51278/bce.v4i2.1089

Zendrato, E. P., Ambarita, H. B., Budu, P. F., Herman, H., & Siahaan, T. M. (2023). Upaya guru meningkatkan kedisiplinan siswa kelas 2 di SD Swasta GKPS II Pematang Siantar terhadap proses pembelajaran daring dengan metode media-video. Journal on Teacher Education, 4(3), 181–187. https://doi.org/10.31004/jote.v4i3.12228

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Mery Chris Isabella Saragih, Eduardo Sianturi, Romaida Karo-karo