Utilization of Local Wisdom as a Source of Social Studies Learning to Instill Cultural Values and Tolerance in SD/MI

Main Article Content

Zulkhairiah Azahra L
Annisa Lestari Harahap
Nurul Azizah
Fifi Indriani Hasibuan
Alya Amelia
Eka Yusnaldi

Abstract

This study aims to examine the use of local wisdom as a learning resource in Social Studies (IPS) learning to instill cultural values and tolerance in elementary school students. The study used a qualitative approach with a descriptive method. Data collection techniques included in-depth interviews with teachers and local community leaders, observation of the learning process in the classroom, and analysis of documents related to teaching materials and curriculum. Data were analyzed using an interactive model that includes data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study indicate that the integration of local wisdom into IPS learning can increase students' awareness of local cultural values while forming an attitude of tolerance towards cultural diversity in the surrounding environment. In addition, this strategy also provides a contextual learning experience that is relevant to students' daily lives. This study recommends the importance of training for teachers in developing local wisdom-based learning methods and compiling learning modules that are appropriate to the local context.

Article Details

How to Cite
L, Z. A., Harahap, A. L., Azizah, N., Hasibuan, F. I., Amelia, A., & Yusnaldi, E. (2024). Utilization of Local Wisdom as a Source of Social Studies Learning to Instill Cultural Values and Tolerance in SD/MI. Holistic Science, 4(3), 428–432. https://doi.org/10.56495/hs.v4i3.770
Section
Articles

References

Alwi, H. (2019). Kearifan lokal dalam pendidikan: Studi kasus di sekolah dasar. Jakarta: Pustaka Nusantara.

Anwar, S. (2020). Implementasi pendidikan karakter berbasis budaya lokal. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 15(1), 21–34.

Arifin, M. (2021). Peran nilai kearifan lokal dalam meningkatkan toleransi siswa. Jurnal Sosial dan Humaniora, 10(3), 55–68.

Basri, I. (2018). Pembelajaran IPS berbasis lokalitas: Strategi dan tantangan. Jurnal Pendidikan Sosial, 7(2), 100–113.

Dewi, N. K. (2021). Kearifan lokal sebagai media pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 14(4), 80–95.

Fatmawati, R. (2019). Nilai-nilai budaya dalam pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(2), 45–56.

Fitriani, A. (2021). Kendala dan strategi implementasi pembelajaran berbasis kearifan lokal di SD/MI. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(2), 45–58.

Gunawan, H. (2020). Pendidikan multikultural di Indonesia: Pendekatan kearifan lokal. Jurnal Multikultural dan Pendidikan Global, 8(1), 35–50.

Hidayat, R. (2022). Potensi kearifan lokal dalam pembelajaran IPS untuk meningkatkan toleransi siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 18(3), 102–115.

Kusuma, I. W. (2020). Pembelajaran IPS terintegrasi nilai kebudayaan lokal. Jurnal Inovasi Pembelajaran Sosial, 9(1), 56–72.

Lestari, S. (2018). Peran guru dalam pengembangan pembelajaran berbasis kearifan lokal. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(3), 34–48.

Mansur, A. (2021). Pendidikan karakter berbasis budaya lokal dalam pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Sosial Budaya, 15(2), 67–78.

Marzuki, A. (2019). Nilai-nilai tradisi lokal dalam pendidikan IPS. Jurnal Sosial dan Budaya, 7(3), 105–120.

Ningsih, T. (2020). Strategi pengembangan bahan ajar IPS berbasis kearifan lokal. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kebudayaan, 14(1), 29–43.

Rahman, M. (2019). Pembelajaran IPS berbasis kearifan lokal: Upaya meningkatkan pemahaman dan toleransi siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kebudayaan, 12(1), 67–80.

Ramdani, D. (2021). Pendidikan multikultural berbasis tradisi lokal. Jurnal Pendidikan Nasional, 19(4), 88–102.

Sari, P. (2020). Nilai-nilai kebudayaan dan toleransi dalam pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan Sosial Budaya, 10(4), 89–103.

Suhardi, T. (2018). Peran pendidikan karakter dalam pembelajaran IPS berbasis budaya. Jurnal Pendidikan Sosial dan Budaya, 13(2), 50–64.

Wahyuni, F. (2020). Modul pembelajaran IPS berbasis kearifan lokal: Sebuah kajian. Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 11(2), 70–82.

Zainuddin, M. (2021). Pembelajaran kontekstual berbasis kearifan lokal di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Lokal, 16(3), 90–105.

Most read articles by the same author(s)