The Development of An Assessment Instrument for Improving Students’ Analytical Thinking Abilities

Main Article Content

Ijah Mulyani Sihotang
Fatmawarni Fatmawarni

Abstract

This study addresses the low analytical thinking skills observed among accounting education students, particularly in mastering journal entry concepts. Analytical ability is a crucial component of higher-order thinking skills (HOTS), which are essential for success in accounting practice. To respond to this issue, this research aimed to develop a valid and reliable assessment instrument using the Thiagarajan four-D model (Define, Design, Develop, and Disseminate), although the process was limited to the third stage. The study employed a research and development (R&D) approach, with data collected through tests and expert validation, and analyzed using descriptive qualitative methods. The results showed that the developed instrument met the criteria of clarity, relevance, accuracy, and language quality. It also demonstrated high reliability with a Cronbach’s alpha of 0.712. However, students' performance on the instrument revealed an average score of 37.66 out of 100, indicating low analytical thinking skills. The study concludes that while the instrument is feasible, further pedagogical innovation is needed to enhance student competencies.

Article Details

How to Cite
Sihotang, I. M., & Fatmawarni, F. (2025). The Development of An Assessment Instrument for Improving Students’ Analytical Thinking Abilities. Indonesian Journal Education, 4(2), 15–23. https://doi.org/10.56495/ije.v4i2.1000
Section
Articles

References

Alfasina, H., Siswandari, & Susanti, A. D. (2019). Hubungan kecerdasan logis-matematis dan efikasi diri dengan keterampilan berpikir tingkat tinggi pada pembelajaran akuntansi. Jurnal Tata Arta, 5(3), 1–11.

Arifin, Z. (2016). Evaluasi pembelajaran: Prinsip, teknik dan prosedur. PT Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. PT Rineka Cipta.

Asmuni. (2020). Problematika pembelajaran daring di masa pandemi Covid-19 dan solusi pemecahannya. Jurnal Paedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 7(4), 281–288.

Bastaman, S. A., & Winarno, M. E. (2016). Pengembangan instrumen penilaian pengetahuan mata pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan (PJOK) kelas VIII semester gasal. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(7), 1449–1463.

Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan. (2018). Buku pegangan pembelajaran berorientasi pada keterampilan berpikir tingkat tinggi. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Fatimah, S., & Pahlevi, T. (2020). Pengembangan instrumen penilaian berbasis HOTS (Higher Order Thinking Skills) pada kompetensi dasar menerapkan sistem penyimpanan arsip sistem abjad, kronologis, geografis, nomor, dan subjek di jurusan OTKP SMKN 1 Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(2), 318–328.

Fitriana, E. (2019). Pengembangan instrument assessment HOTS (High Order Thinking Skill) pada mata pelajaran IPS terintegrasi nilai-nilai pembangunan karakter kelas V SD/MI di Bandar Lampung [Skripsi, Universitas Lampung].

Madya, R. U. W. (2011). Taksonomi Bloom: Apa dan bagaimana menggunakannya. Pusdilat KNPK.

Nugroho, P. A., & Kurniawan, Y. (2018). Meningkatkan higher order thinking skill dan sikap terbuka melalui media pembelajaran android. Journal of Komodo Science Education, 1(1), 79–94.

Permendiknas. (2007). Standar penilaian pendidikan. CV Novindo Pustaka Mandiri.

Prasetya, T. I. (2012). Meningkatkan keterampilan menyusun instrumen hasil belajar berbasis modul interaktif bagi guru-guru IPA SMP N Kota Magelang. Journal of Educational Research and Evaluation Universitas Negeri Semarang, 1(2), 106–112.

Purba, A. W., & Suyono, A. (2019). Profil kemampuan mahasiswa dalam mengembangkan instrumen tes mengacu standar HOTS pada mata kuliah evaluasi dan teknik pencapaian hasil belajar. PeKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi, 7(2), 15–20.

Purwanto. (2009). Evaluasi hasil belajar. Pustaka Pelajar.

Sudjana, N. (2016). Penilaian hasil proses belajar mengajar. PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian dan pengembangan research and development. Alfabeta.

Sukarni, U. R., & Mulgaidah. (2019). Analisis kesulitan guru SMA dalam pelaksanaan pembelajaran ekonomi akuntansi berdasarkan Kurikulum 2013 di Provinsi Riau. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 7(2), 68–74.

Sunarti, & Rahmawati, S. (2014). Penilaian kurikulum 2013. CV Andi Offset.

Uno, H., & Koni, S. (2014). Assessment pembelajaran. Bumi Aksara.

Winarno, M. E. (2011). Metodologi penelitian dalam pendidikan jasmani. Media Cakrawala Utama Press.

Yulaelawati, E. (2004). Kurikulum dan pembelajaran: Filosofi, teori dan aplikasi. Pakar Raya.