The Use of Letter Cards to Improve Students' Reading Skills in Grade II of Muhammadiyah 01 Elementary School, Medan

Main Article Content

Amalia Amandha
Elfrianto Elfrianto

Abstract

This study centers on enhancing students’ reading abilities through the utilization of letter card media, implemented in Indonesian language instruction for second-grade students at SD Muhammadiyah 01 Medan. The subjects of this study comprised all 23 students of class II-D. The research employed a Classroom Action Research (CAR) approach, conducted through a sequence of stages beginning with a pre-test, followed by two cycles of intervention, namely Cycle I and Cycle II. Data collection techniques included oral testing and observation sheets aimed at both teachers and students. Throughout the course of the intervention, a notable improvement was identified in students’ active engagement in the learning process. Evidence of this progress was reflected in the observation data for the Indonesian subject using the letter card media. In Cycle I, only 4 students (17.39%) met the Minimum Mastery Criteria (MMC), while 19 students (82.60%) did not reach the expected standard. Conversely, in Cycle II, there was a significant increase, with 22 students (95.65%) achieving mastery and only 1 student (4.34%) still falling short. Overall, student participation in Cycle II demonstrated achievement that met the success indicators as defined by the MMC.

Article Details

How to Cite
Amandha, A., & Elfrianto, E. (2025). The Use of Letter Cards to Improve Students’ Reading Skills in Grade II of Muhammadiyah 01 Elementary School, Medan. Indonesian Journal Education, 4(2), 31–36. https://doi.org/10.56495/ije.v4i2.1200
Section
Articles

References

Ani, D., Saputri, I. B., Wijaya, R., Septiyani, S. A., & Setiawan, U. (2023). Konsep dasar media pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294.

Arisa, S. N. (2018). Analisis aktivitas peserta didik dan guru pada proses pembelajaran kimia di SMA Negeri 6 Banda Aceh. Prosiding Seminar Nasional MIPA IV, 2009, 96–103.

Azizah, A. R., (2019). Penggunaan bahasa Indonesia dan bahasa gaul di kalangan remaja. Jurnal Skripta: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 33–39.

Dumaini, N. K. D., & Ardhiani, G. A. N. (2023). Pengaruh model pembelajaran role playing berbantuan media wayang kertas terhadap keterampilan berbicara bahasa Indonesia. Lampuhyang, 14(2), 160–176.

Elfrianto, E., Nasution, I. S., & Siregar, E. F. (2020). Implementasi pembelajaran aktif berorientasi MIKIR (Mengamati, Interaksi, Komunikasi, dan Refleksi) di SD Muhammadiyah 12 Medan. Pelita Masyarakat, 2(1), 9–16.

Elfrianto, L. (2022). Metodologi penelitian pendidikan. Umsu Press.

Hadiana, L. H., Hadad, S. M., & Marlina, I. (2018). 3 1,2,3. Didaktik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 212–242.

Harefa, T. (2021). Peningkatan keterampilan membaca teks klasifikasi menggunakan metode SQ3R dengan media gambar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 658–664.

Harianto, E. (2020). Keterampilan membaca dalam pembelajaran bahasa. Jurnal Didaktika, 9(1), 2.

Harlianty, T., & Sjamsir, H. (2022). Meningkatkan kemampuan mengenal huruf menggunakan media kartu huruf pada anak kelompok B TK Al Ihsan Kecamatan Sungai Tabuk. Bedumanagers Journal, 3(1), 7–12.

Hasibuan, R. (2024). Penggunaan media kartu huruf untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan bagi siswa kelas 1 sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 373–384.

Hasim, E., Pahrun, R., Halidu, S., Thalib, W. R., Pendidikan, J., & Dasar, S. (2023). Meningkatkan kemampuan membaca teks dongeng melalui media pop up book pada siswa kelas II SDN 29 Tibawa Kabupaten Gorontalo. Jurnal Pengabdian Masyarakat: DIKMAS, 885(4), 885–900.

Jamilah, J. (2019). Pemanfaatan media kartu huruf dalam meningkatkan ketrampilan membaca permulaan pada siswa kelas I SDN Ajung 02 Kecamatan Ajung Kabupaten Jember. Didaktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 19(2), 103–112.

Kholidah, R. N., Hidayat, A., Jamaludin, A., & Leksono, A. (2023). Kajian etnosains dalam pembelajaran IPA untuk menumbuhkan nilai kearifan lokal dan karakter siswa SD melalui sate bandeng. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 45–55.

Koro, M., Margareta, K. M., & Maran, M. M. K. (2022). Penggunaan media kartu huruf untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas 1 pada tema 1 subtema 1 pembelajaran 4 di UPTD SD Inpres Mapoli. Journal of Character and Elementary Education, 1(1), 32–38.

Magdalena, I., Cempaka, B., & Azhar, C. R. (2020). Meningkatkan kemampuan membaca melalui strategi pembelajaran Know Want Learned (KWL) siswa di kelas IV SDN Pinang 1. EDISI: Jurnal Edukasi dan Sains, 2(3), 387–400.

Mardi, T. K., Sumedang, S., Barat, J., Ilmu, F., & Universitas, P. (2022). Penggunaan media kartu huruf untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf di TK Mardi Santosa Sumedang Jawa Barat. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 95–103.

Najemia, N., Ridwan, H., Irmayanti, I., & Wahidayanti, W. (2023). Pembinaan belajar membaca melalui media kartu huruf abjad peserta didik. Jurnal Pengabdian Al-Amin, 1(2), 96–104.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur’an, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah, 3(1), 171.

Pangastuti, R., & Hanum, S. F. (2017). Pengenalan abjad pada anak usia dini melalui media kartu huruf. Al-Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(1), 51–66.

Putri, A., Rambe, R. N., Nuraini, I., Lilis, L., Lubis, P. R., & Wirdayani, R. (2023). Upaya peningkatan keterampilan membaca di kelas tinggi. Jurnal Pendidikan dan Sastra Inggris, 3(2), 51–62.

Ra, T. K., & Ra, T. K. (2021). Pelatihan pengembangan media pembelajaran pada TK/RA Darussalam dan TK/RA Al-Fattah. Ihsan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 22–30.

Rejeki, S. (2020). Peningkatan kemampuan membaca dengan menggunakan model pembelajaran PAKEM (Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan). Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs), 3(3), 2234.

Sari, A. K. P., & Shintiana, S. (2023). Analisis kemampuan membaca permulaan dan kesulitan yang dihadapi siswa kelas 1 sekolah dasar. Jurnal Lensa Pendas, 8(2), 113–122.

Shelemo, A. A. (2023). [Untitled]. Nuclear Physics, 13(1), 104–116.

Sipahutar, R. S., Basri, A., & Sari, S. P. (2023). Penggunaan media picture and picture untuk meningkatkan kreativitas belajar pada materi part of body di sekolah Nida Suksasat School Satun Thailand. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3(6), 12347–12361.

Sultan, M. A., Ilmi, N., & Amelia, N., (2022). Peningkatan hasil belajar membaca permulaan siswa menggunakan media kartu huruf kelas II SD. JUARA SD: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2), 39–43.

Susanti, S., Waridah, W., & Kartini, K. (2021). Penerapan metode bermain kartu huruf bergambar untuk meningkatkan kemampuan mengenal huruf pada anak usia dini di TK Tunas Jaya. Masa Keemasan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–5.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103.

Ulfa, M. (2023). Penggunaan media kartu huruf untuk meningkatkan keterampilan membaca. Universal Grace Journal, 1(1), 102.

Waridah, W., Irmayanti, I., & Akip, M. (2023). Meningkatkan kemampuan membaca permulaan dengan media kartu huruf pada siswa kelas II sekolah dasar. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 2(1), 95–102.

Widyasari, R., Wicaksono, A. G., & Sarafuddin. (2023). Analisis media pembelajaran kartu huruf untuk membaca permulaan peserta didik kelas 1 di SD Negeri Kestalan No. 05 Surakarta tahun pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 17752–17757.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>