Madrasah As a Transformation of Islamic Education in North Sumatera

Main Article Content

Zulkifli Tanjung

Abstract

Madrasahs initially evolved from traditional Islamic educational institutions centered on mosques and Islamic boarding schools (pesantren). This study aims to analyze the formation and development of madrasahs within the Indonesian national education system. The method used is a historical analysis, reviewing the pre-independence to post-independence periods, including the implementation of the Joint Decree (SKB) of the Three Ministers and the accompanying curriculum changes. The results show that madrasahs represent a blend of the pesantren model and the modern education system. Government policy strengthens the position of madrasahs by equalizing their status with public schools and developing a school-based curriculum. These findings confirm the strategic role of madrasahs in the national education system and contribute to the development of Islamic education policies that integrate religious values with national education.

Article Details

Section
Articles

References

Afista, Y., Hawari, R., & Sumbulah, U. (2021). Pendidikan multikultural dalam transformasi lembaga pendidikan Islam di Indonesia. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 128-147. https://doi.org/10.32478/evaluasi.v5i1.602

Badriyah, L., & Suwandi, S. (2024). Transformasi pendidikan karakter melalui kepemimpinan kepala madrasah. Journal of Islamic Education, 9(1), 35-47. https://doi.org/10.52615/jie.v9i1.314

Enhas, M. I. G., Zahara, A. N., & Basri, B. (2023). Sejarah, transformasi, dan adaptasi lembaga pendidikan Islam di Indonesia. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 13(3), 289-310. https://doi.org/10.33367/ji.v13i3.4457

Fauzan, M., Aprison, W., & Rahmadhani, R. (2024). Transformasi pendidikan agama Islam di madrasah menuju pendidikan yang holistik dan relevan dengan tuntutan zaman. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(6), 3421-3432. https://doi.org/10.31004/innovative.v4i6.16578

Handoyo, I. A., Siagian, H. N., Fadly, M. F., & Dahlan, Z. (2025). Transformasi pendidikan di MTs Negeri 2 Medan: Sejarah pertumbuhan dan perkembangan madrasah. Journal Research and Education Studies, 5, 284–294. https://doi.org/10.56832/mudabbir.v5i1.674

Hidayah, N., Patimah, S., Subandi, S., & Makbulloh, D. (2023). Transformasi lembaga pendidikan Islam menghadapi era Society 5.0. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 7(2), 337-343. https://doi.org/10.24127/att.v6521a2366

Islamiyah, N. (2022). Sejarah kebangkitan madrasah sebagai lembaga pendidikan Islam. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 63–67. https://doi.org/10.32923/tarbawy.v9i2.3025

Jaber, Z. K., Hilalludin, H., & Khaer, S. M. (2025). Transformasi pendidikan Islam: Peran madrasah, pesantren, dan universitas dalam menjawab tantangan zaman. ABDUSSALAM: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Islam, 1(2), 161-171.

Liriwati, F. Y., & Marpuah, S. (2024). Transformasi Kurikulum Merdeka di madrasah: Menyongsong era pendidikan digital. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 1-10. https://doi.org/10.61104/ihsan.v2i1.103

Muwafiqoh, A., & Ulum, K. (2023). Inovasi dan transformasi pendidikan Islam melalui SKB 3 Menteri. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(3), 397-404. http://dx.doi.org/10.30998/sap.v7i3.15947

Pangeresa, E. P., Putra, E., & Nurjaman, A. (2023). Transformasi lembaga pendidikan Islam: Kajian perkembangan madrasah dari masa ke masa di Indonesia. Abdurrauf Journal of Islamic Studies, 2(2), 126-144. https://doi.org/10.58824/arjis.v2i2.76

Puspitasari, R., Budimansyah, D., Sapriya, & Rahmat. (2022). Transformasi pendidikan karakter di madrasah pada era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 1133–1148. https://doi.org/10.30868/ei.v11i01.2796

Sari, J. P., Setio, J., Satria, R., Oviyanti, F., & Maryamah, M. (2024). Tantangan madrasah di era digital: Transformasi pendidikan agama Islam dalam konteks teknologi. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 14(2), 211-222. https://doi.org/10.22373/jm.v14i2.23489

Suriyani, S. (2024). Transformasi pendidikan Islam pada masa Bani Umayyah. Sagoe Literasi, 1(1), 55-62.

Wahyudin, A., Rizki, A., Nasirudin, H., & Prayogi, L. S. (2023). Transformasi pendidikan Islam di era Smart Society 5.0: Strategi kepala madrasah untuk meningkatkan pembelajaran guru pada lembaga pendidikan Islam. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 107-117. https://doi.org/10.18860/rosikhun.v2i2.23070