Development of Edutainment-Based Mathematics Learning Media on Social Arithmetic Materials

Main Article Content

Shanty Hanna Pratiwi
Suvriadi Panggabean

Abstract

This study is research on the development of edutainment-based mathematics learning media on social arithmetic material at the seventh-grade junior high school level and using macromedia flash 8. The purpose of this study was to determine how the development of edutainment-based learning media at the seventh-grade junior high school level, and how appropriate the learning media was. edutainment-based mathematics in mathematics learning, as well as to determine the responses and interest of students to the development of edutainment-based learning media at the seventh-grade junior high school level. The development model used in this study is the ADDIE development model which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. In the implementation stage, the researcher limited the trial to a small scale with 15 students. The results of this study obtained a validation level of 90% by material experts, 91% by media experts, 82.4% of students expressed interest, which means that the development of edutainment-based mathematics learning media is feasible and valid as a mathematics learning media.

Article Details

Section
Articles

References

Agustien, R., Umamah, N., & Sumarno. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dua Dimensi Situs Pekauman di Bondowoso Dengan Model Addie Mata Pelajaran Sejarah Kelas X IPS. Jurnal Edukasi, 1, 19-23.

Albab, U. (2018). Teori Mutakhir Pembelajaran: Konsep Edutainment. eL-Tarbawi, XI(1), 51-62.

Ariawan, B., Muhsetyo, G., & Qohar, A. (2017). Pengembangan Edutainment Multimedia Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Program Linier Siswa SMK. Jurnal Pendidikan, 2, 780—789.

As'ari, A. R., Tohir, M., Valentino, E., Imron, Z., & Taufiq, I. (2016). Matematika. Jakarta: Kemdikbud

Branch, R. M. (2009). Instructional Design-The ADDIE Approach. New York: springer.

Damayanti, A. E., Syafei, I., Komikesari, H., & Rahayu, R. (2018). Kelayakan Media Pembelajaran Fisika Berupa Buku Saku Berbasis Android Pada Materi Fluida Statis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education(1), 63-70.

Haryani, Yunus, M., & Anwar , M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Macromedia Flash berbasis Discovery Learning pada Materi Larutan Penyangga Kelas XI MIA 1 SMAN 9 Makassar. Jurnal Chemica, 21, 51-58.

Hasan, M., Milawati, Darodjat, Harahap, K. T., Tahrim, T., Anwari, A. M., . . . P, I. M. (2021). Media Pembelajaran. Tahta Media Group.

Khairani, M., & Febrinal , D. (2016 ). Pengembangan Media Pembelajaran Dalam Bentuk Macromedia Flash Materi Tabung Untuk SMP Kelas IX. Research of Applied Science and Education, 10, 95-102.

Koesnandar. (2008). Langkah – Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Potensi Guru. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Lestari, R. E, & Virman. (2018). “Pengembangan Modul Pembelajaran Fisika Berbasis Discovery Learning Pada Materi Vektor Peserta Didik Kelas X SMA KPG Khas “Papua” Marauke”. Jurnal Ilmu Pendidikan Indonesia, 87

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Mar’atusholihah, H., Priyanto, W., & Damayani, A. T. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Tematik Ular Tangga Berbagai Pekerjaan. Mimbar PGSD Undiksha, 7(1), 253-260.

Masykur, R., Nofrizal , & Syazali , M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar, 8, 177 - 186.

Masykur, R., Nofrizal, & Syazali , M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika dengan Macromedia Flash. Jurnal Pendidikan Matematika, 8, 177 - 186.

Matsun, Darmawan, H., & Fitriyanti, L. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Macromedia Flash Topik Bahasan Pesawat Sederhana Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 10, 30-40.

Russefendi. (2010). Dasar – Dasar Penelitian Pendidikan Dan Bidang Non Eksakta Lainnya. Bandung: Tarsito.

Reza, M. (2020, Oktober 22). Pengelompokan Dan Pembagian Media Pembelajaran. Retrieved from mandandi.com:https://www.mandandi.com/2019/01/Pengelompokan-pembagian-media-pembelajaran.html

Setyaningrum, W., & Waryanto, N. H. (2017). Media Edutainment Segi Empat Berbasis Android: Apakah Membuat Belajar Matematika Lebih Menarik? Jurnal Mercumatika, 2, 40-56.

Elfrianto & Gusman L, (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan. UMSU Press.

Sukma, A. P., Nasution, S. P., & Anggoro, B. S. (2018). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Edutainment dengan Pendekatan Metaphorical Thinking dengan Swish Max. Desimal, 1, 81-89.

W, A. T., Sumarni, R. A., & Astuti, S. P. (2018, April). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Interaktif Berbasis Macromedia Flash Pro CS6 untuk SMA pada Pokok Bahasan Kinematika. Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, 9, 6-11.

Wijaya. (1998). Kemampuan Guru Dalam PBM. Bandung: Rosda Karya.

Wijayanti, A. N., & Khikmiyah , F. (2016, Februari). Pengmembangan Media Pembelajaran Edutainment Pada Materi Arimatika Sosia Di Kelas VII SMP. Didaktika, 22, 99-109.

Wulandari, S., Ainy, C., & Suprapti, E. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Game Interaktif Menggunakan Aplikasi Adobe Flash CS3 Pada Materi Pokok Trigonometri Kelas X SMKN 10 Surabaya. Journal of Mathematics Education, Science and Technology, 2, 165 – 177.

Yuliani , D. (2015). Pengembangan CD Interaktif Dengan Model ADDIE Materi Stastika Kelas X SMA Negeri 2 Batang. E L T ?, 3, 33-40