The Effect of Constructivism Learning Approach on Students' Mathematics Learning Outcomes in Material Relations and Functions of Grade VIII SMP Negeri 11 Pematangsiantar
Main Article Content
Abstract
he purpose of this study was to determine whether there was an effect of the influence of the constructivist learning approach on the mathematics learning outcomes of class VIII students of SMP Negeri 11 Pematangsiantar. The method used in this study is a quantitative research method Quasi Experimental Design. The results of the instrument test analysis showed that the instrument was valid and reliable, in addition to the results of the calculation of the data analysis, it was obtained that the sample was normally distributed and homogeneous. The hypothesis of this research is that there is an effect of the influence of the constructivist learning approach on the mathematics learning outcomes of class VIII students of smp negeri 11 pematang siantar. Based on the results of calculations using the t test, it is found that is 5.906 and is 2.01537, because > is 5,906 > 2,01537 so is accepted and is rejected, meaning that there is an influence of the influence of the constructivist learning approach on the mathematics learning outcomes of class VIII students of smp negeri 11 pematang siantar. The results of this study are expected to be useful for related parties such as teachers, students and further researchers
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Arikunto, Suharsimi. 2020, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik ed.2 Jakarta: Rineka Cipta
Annisa, F., & Marlina, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Index Card Match Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Peseta Didik. Jurnal Basicedu: Research Dan Learning in Elemnetary Education, 3(4), 1047-1054.
Berpendidikan. 2016. Pengertian Korespondensi Satu-satu dalam Matematika dan Rumusnya. Diaksesmelalui laman https://www.berpendidikan.com/2016/05/pengertian-korespondensi-satu satu-dalam-matematika-dan-rumusnya.htm
Estari, I. (2015). Pengaruh Waktu Belajar Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2).
Fadillah, A. (2016). Analisis Minat Belajar Dan Bakat Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Mathline: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(2), 113-122.
Fadli, M. Pengaruh Penerapan Konstruktivisme Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Murid Kelas Iii Min Benjala Kecamatan Bontobahari Kabupaten Bulukumba.
Hidayati Sri, Alfiani Anita Dwi, Arifuddin Ahmad. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Guru MI, Jurusan Pendidikan Guru MI, Vol 5(2), hal 262.
Makhmuri, Andini ANtil Nesi. 2020. Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas V SD Negeri Panca Tunggal Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Edukasi Madrasah, Ibtidaiyah, Vol 2(1). 21-29.
Masinambow A. Danny, Tuerah S.M Roos, & Makalisang Misye. 2021. Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Pada Masa Covid-19 di SD Katolik 21 Gunung Tabor Manado. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol 2(2), hal 4.
Nugroho Risky, Warmi Attin. 2022. Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika SIswa di SMPN 2 Tirtamulya. Jurnal Pendidikan, Matematika dan Sains, Vol 6(2).
Oscar Bheben, Ulfiani Hikma. 2019. Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada PT. Kiblat Pengusaha Indonesia. Jurnal Bisnis dan Pemasaran, Vol 9(2), hal 84.
Putra Semara.Ngr.Kt.DB, Darmayanti Komang Ni. 2019. Konntribusi Kecerdasan Emosional dan Kebiasaan Belajar Terhadap Kompetensi Pengetahuan IPS. International Journal of Elementary Education, Vol 4(1), hal 36.
Ristiana, P., Labulan, P. M., & Berahman, B. (2018). Kemampuan Menghitung Integral Tak Tentu Dan Tentu Dari Fungsi Aljabar Sederhana Serta Penerapannya Dalam Menghitung Luas Daerah Di Bawah Kurva Siswa Kelas XII IPS SMA Syaichona Cholil Samarinda Tahun Ajaran 2017/2018. Primatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 105-114.
Septianti, E. (2012). KEFEKTIFAN Pendekatan Konstruktivisme Terhadap Kemampuan Koneksimatematis Mahasiswa Pada Mata Kuliah Analisis Real I. Online), Diakses Tgl,2012,9
Suani, E. (2013). Pengaruh Pendekatan Konstruktivis Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMAN 2 Siak Hulu Kampar (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SULTAN SYARIF KASIM RIAU).
Sugiyono (2020), Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R & D ed.2 bandung: Alfabeta
Suparlan, S. (2019). Teori konstruktivisme dalam pembelajaran. Islamika, 1(2), 79-88
Sutisna, Yahya. 2013. Penerapan Pendekatan Kosntruktivisme untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia
Warti Elis. 2016. Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di SD Angkasa 10 Halim Perdana Kusuma Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan STKIP Garut, Vol 5(2).
Yearning Harefa. 2020, Penerapan Model Pembelajaran Konstruktivisme Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Volume 14(2).
Zohriani, Z. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Konstruktivisme Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Pada Siswa Kelas Xi di Ma Nw Padasuka Tahun Pelajaran 2014/2015 Kabupaten Sumbawa Nusa Tenggara Barat (Doctoral Dissertation, Universitas Gunung Rinjani)