The Influence of Parental Attention on Mathematics Learning Outcomes of Grade IX Students at Cinta Rakyat 3 Private Middle School, Pematang Siantar
Main Article Content
Abstract
This study aims to determine whether there is an influence of parental attention on the mathematics learning outcomes of class IX students at SMP Swasta Cinta Rakyat 3 Pematang Siantar. This study uses a quantitative approach, the type of research used in this study is ex post facto. The population in this study were all class IX students of SMP Swasta Cinta Rakyat 3 Pematang Siantar in the 2023/2024 academic year totaling 149 students. In sampling, the researcher used Cluster random sampling in this study, the researcher took one class, namely IX-A, so the total sample in this study was 37 students. Data were obtained from the parental attention questionnaire instrument and from document data on the mathematics learning outcomes of class IX students of SMP Swasta Cinta Rakyat 3 Pematang Siantar. The instruments used were 30 closed statement questionnaires, using a Likert scale measurement. After the calculation, the conclusion of the calculation on simple linear regression with the equation Y' = a + b X = 39.837 + 0.371X with a calculated t value = 12.412 > t table = 2.0262 with a significance level of 0.00 < 0.005. So H0 is rejected and Ha is accepted. The influence of parental attention on students' mathematics learning outcomes in class IX of SMP Swasta Cinta Rakyat 3 Pematang Siantar is 82%, which means that parental attention can influence students' mathematics learning outcomes by 82%, where another 18% can be influenced by other factors.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Andriani, R., & Asto. (2019). Motivasi Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran.
Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian Seatu Pendekatan Praktik. Jakarta.
Emda, A. (2017). Kedudukan Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran. Lantanida Journal.
Fariyatul, I. E. (2016). Psikologi Belajar dan Mengajar. Sidoarjo: Nizamiah Learning Center.
Febriany, R., & Yusry. (2013). Hubungan perhatian orangtua dengan motivasi belajar siswa dalam mengerjakan tugas-tugas sekolah. Jurnal Ilmiah Konseling.
Hernama, H., & Maharani, A. (2023). Pengaruh perhatian Orang Tua, Motivasi Belajar, dan Lingkungan Sosial terhadap Hasil belajar Matematika pada siswa SMP. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan.
Khodijah. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta.
Kurniasari, E. (2019). engaruh perhatian orang tua dan motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika siswa SMP N 1 Karanganom. Mathematics education journal.
Mahmudi, A., Sulianto, J., & Listyarini, I. (2020). Hubungan Perhatian Orang Tua terhadap Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran.
Marbun, Y. M. (2021). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Motivasi Belajar Siswa terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP. Matematics Paedagogic.
Martsiswati, E., & Suryono, Y. (2014). Peran Orang Tua dan Pendidik dalam Menerapkan Perilaku Disiplin terhadap Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan dan Pemberdayaan Masyarakat.
Musfiqi, S., & Jailani. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Matematika yang Berorientasi pada Karakter dan Higher. Jurnal Pendidikan Matematika.
Nukuhaly, N. A. (2019). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Lingkungan Sosial terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa SMP N 1 Leihitu Kabupaten Maluku Tengah. Jurnal Lingue.
Perbangsa, Astriany, W. W., & Haq, C. N. (2014). Perbedaan Prestasi Belajar Matematika Siswa antara yang Mendapatkan Model Pembelajaran Guided Note Taking dengan Team Accelerated. Jurnal Pendidikan.
Purwanto. (2016). Evaluasi Hasil Belajar. Surakarta: Pustaka Pelajar.
Rahman, A. (2021). Pengaruh Perhatian Orang Tua Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia. Jurnal Pendidikan Indonesia.
Sarmiati, S., Kadir, Bey, A., & Rahim, U. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar Dan Dukungan Sosial Terhadap Hasil Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Kusambi. Jurnal Pendidikan Matematika.
Siagian, M. D. (2016). Kemampuan Koneksi Matematik dalam Pembelajaran Matematika. Journal Of Mathematics Education and Sains.
Sianipar, R. U., Sidabutar, R., & Siregar, G. N. (2022). Pengaruh Perhatian Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer.
Sihombing, S., Sipayung, R., & Tanjung, D. S. (2020). Pengaruh Perhatian Orang Tua terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas IV SD Negeri 097350 Parbutaran Simalungun. School Education Journal.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Rineka Cipta.
Suandito, B. (2017). Bukti Informal dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika.
Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Rosdakarya.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung.
Sumiyati, T., Amri, B., & Sukayasa. (2017). Pengaruh Perhatian Orang Tua, Konsep Diri dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa tentang Matematika Kelas VIII SMP Negeri di Kecamatan Sausu Kabupaten Parigi Moutong. e-Jurnal Mitra Sains.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.
Tambunan, J. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Pematang Siantar