Analysis of Bilingual Learning Media in Mathematics Subjects for Elementary School Students
Main Article Content
Abstract
This research aims to analyze bilingual learning media in mathematics subjects for elementary school students. This type of research is qualitative research with a literature study method from various scientific journals that discuss bilingual learning media, especially in mathematics subjects at the elementary school level. Bilingual learning media is learning media that presents material in two languages such as native language and foreign language. The purpose of bilingual learning media is to facilitate students in understanding the material and improving foreign language skills. There are 3 types of bilingual learning media that can be applied to learning mathematics in elementary schools, namely concrete, visual, and audio-visual media. Using bilingual learning media in mathematics learning at the elementary school level can improve foreign language skills and the problem-solving process in the learning process so that it can improve cognitive abilities.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Adnyana, I. M., Arnyana, I. B. P., & Margunayasa, I. G. (2023). Digital phonics literacy media to support the initial reading skills of first-grade students in multicultural bilingual schools. Jurnal Pendidikan Multikultural Indonesia, 6(1), 14–25. https://doi.org/10.23887/jpmu.v6i1.58838
Argaruri, Y., Sulianto, J., Listyarini, I., Natalia, D., Santi, K., & Rini, P. (2023). Penggunaan media pembelajaran konkret dalam meningkatkan minat belajar matematika peserta didik SDN Kalicari 01 Semarang. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3, 189–201.
Astriani, L., & Azizah, N. (2023). Pengembangan media pembelajaran Bioptry (bilingual pop up book geometry: Bangun datar). Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1936–1945. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2192
Daniyati, A., Saputri, I. B., Wijaya, R., Septiyani, S. A., & Setiawan, U. (2023). Konsep dasar media pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(1).
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian media, tujuan, fungsi, manfaat dan urgensi media pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.
Fatmawati, F., & Indarti, T. (2021). Media pembelajaran audio visual: Literature review. Jurnal Pendidikan, 10(1), 82–91.
Hulu, D. M., Pasaribu, K., Simamora, E., Waruwu, S. Y., Bety, C. F., Studi, P., Pancasila, P., & Kewarganegaraan, D. (2022). Pengaruh penggunaan media visual terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2).
Ichsan, J. R., Ayu, M., Suraji, P., Anistasya, F., Muslim, R., Miftadiro, W. A., Aini, N., & Agustin, F. (2021). Media audio visual dalam pembelajaran di sekolah dasar. [Prosiding tidak diterbitkan].
Karo-Karo, I. R., & Rohani, R. (2018). Manfaat media dalam pembelajaran. Axiom: jurnal pendidikan dan matematika, 7(1).
Mahmudi, A., Kusumaningsih, W., & Mushafanah, Q. (2023). Analisis penggunaan media konkret dalam pembelajaran matematika kelas 2 materi pengukuran di SD Supriyadi 02 Kota Semarang. Universitas PGRI Semarang.
Nadlir, N., Nurkhasanah, M., & Rochmahtika, A. S. (2024). Peran media audio visual pada pembelajaran pendidikan agama Islam guna meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(1), 116–124. https://doi.org/10.31004/edukatif.v6i1.5947
Noerdjanah. (2017). Karakteristik penerapan media pembelajaran bilingual pada pembelajaran sains. [Laporan tidak diterbitkan].
Nurfadhillah, S., Rizkiya, D. F., Waro, K., Handayani, R., & Ayu, P. (2021). Pengaplikasian media pembelajaran visual pada pembelajaran matematika sekolah dasar Bina Bangsa. EDISI: Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Prastawati, T. T., & Mulyono, R. (2023). Peran manajemen pembelajaran dalam meningkatkan prestasi belajar siswa melalui penggunaan alat peraga sederhana. [Artikel tidak diterbitkan].
Pujilestari, Y., & Susila, A. (2020). Pemanfaatan media visual dalam pembelajaran pendidikan Pancasila dan kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah Mimbar Demokrasi, 19(2), 40–47. https://doi.org/10.21009/jimd.v19i02.14334
Rahmatika, D. F., & Ratnasari, N. (2018). Media pembelajaran matematika bilingual berbasis Sparkol Videoscribe. Desimal: Jurnal Matematika, 1(3), 385–393.
Rahmatika, D. F., Ratnasari, N., Lampung, I., Lampung, B., Suryaprima, B., Baru, A. F., & Agung, J. A. (2018). Media pembelajaran matematika bilingual berbasis Sparkol Videoscribe. Desimal: Jurnal Matematika, 1(3), 385–393. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/desimal/index
Sari, L. O. (2020). Gaya belajar peserta didik dalam proses pembelajaran Bahasa Indonesia pada kelas V SD Negeri 113 Bengkulu Selatan. [Artikel tidak diterbitkan].
Shilphy, A. O. (2020). Model-model pembelajaran. Deepublish.
Wijaya, R., Vioreza, N., & Marpaung, J. B. (2021). Penggunaan media konkret dalam meningkatkan minat belajar matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III.
Wiweka, I. N. A., Mahadewi, L. P. P., & Suwatra, I. I. W. (2021). Meningkatkan hasil belajar Bali siswa multimedia flashcard bilingual. Jurnal Edutech Undiksha, 8(1), 95–103. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/index