Implementation of Classical Guidance Services Using a Cognitive Approach Through Puzzle Media to Prevent Bullying Behavior in Grade X AV 2 Students at SMK Negeri 4 Medan
Main Article Content
Abstract
This research aimed to address bullying behavior by implementing classical guidance services utilizing a cognitive approach for Grade X AV 2 students at SMK Negeri 4 Medan. A descriptive qualitative method was applied through two cycles of intervention. During the first cycle, the absence of engaging media led to low student participation and limited understanding of bullying. In the second cycle, illustrated puzzle media was introduced to increase student interest. The outcome showed a marked improvement in student engagement and their ability to explain what bullying is, its consequences, and how to prevent it. These findings suggest that incorporating puzzle-based media into classical guidance sessions can serve as an effective method to raise students’ awareness and understanding of bullying.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Cahyono, T. (2022). Implementasi layanan bimbingan dan konseling dalam penguatan profil pelajar Pancasila. Professional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 5(2), 125-134.
Divinibun, S., Mahaly, S., & Jumail. (2021). Pelatihan penggunaan DCM (Daftar Cek Masalah) bagi guru bimbingan konseling dalam mengidentifikasi masalah siswa. Jurnal Pustaka Mitra, 1(1), 19-23.
Edi, F. R. S. (2016). Teori wawancara pisikodignostik. LeutikaPrio.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Journal Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 54.
Fatimah, D. N. (2017). Layanan bimbingan klasikal dalam meningkatkan self control siswa SMP Negeri 5 Yogyakarta. HISBAH: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 14(1), 25-37.
Fuad Anwar, M. (2019). Landasan bimbingan dan konseling Islam (Vol. 11, Issue 1). https://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Hamidsyukrie, Z. M., Ilyas, M., & Handayani, N. (2024). Penanaman Nilai-Nilai Multikultural dalam Mencegah Perilaku Bullying pada Siswa SMA di Kota Mataram. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 1081-1090.
Hartati, S. (2018). Pendekatan kognitif untuk menurunkan kecenderungan perilaku delinkuen pada remaja. Menara Ilmu: Jurnal Penelitian dan Kajian Ilmiah, 12(1). 166-173
Kusuma, Z. N. A. W., Nurrani, N., & Hernawan, A. H. (2025). Upaya pencegahan perilaku bullying pada anak sekolah dasar dengan optimalisasi peran orang tua. Educandumedia: Jurnal Ilmu pendidikan dan kependidikan, 4(1), 76-88.
Magfiroh, N., Nasir, M., & Nafi’ah, S. A. S. (2021). Dampak perilaku bullying terhadap motivasi belajar siswa di MI Al Huda Bleber Purworejo. Jurnal Kajian Kritis Pendidikan Islam, 4(2), 125-136. https://ejournal.stainupwr.ac.id/index.php/As_Sibyan/article/view/241/155
Masdin. (2013). Fenomena bullying dalam pendidikan. Jurnal Al-Ta’dib, 6(2), 73-83.
Munadi, D., Ganjar, N. A., & Rosita, T. (2018). Meningkatkan motivasi belajar melalui penerapan layanan bimbingan klasikal untuk peserta didik XI IPS 2 yang tinggal di pondok pesantren SMA Darul Falah Cihampelas. FOKUS: Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 1(3), 103-110.
Neteria, F., Mulyadiprana, A., & Respati, R. (2020). Puzzle sebagai media pembelajaran inovatif dalam mata pelajaran IPS bagi guru di sekolah dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 82-90.
Nuranisa, N., & Wiyono, B. D. (2018). Studi implementasi strategi bimbingan klasikal di SMP Negeri 13 Surabaya. Jurnal Universitas Negeri Surabaya, 8(2), 380–387. https://core.ac.uk/download/pdf/230615006.pdf
Pangastuti, R. (2019). Media puzzle untuk mengenal bentuk geometri. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, 1(1), 50-59.
Sitohang, L. A., Ramadan, P., Nursaadah, & Mardiana. (2024). Peran penting keluarga, sekolah, dan masyarakat dalam memerangi bullying di sekolah dasar. Jurnal Kajian Pendidikan, 6(3), 398-406.
Sukmawati, I., Fenyara, A. H., Fadhilah, A. F., & Herbawani, C. K. (2021). Dampak bullying pada anak dan remaja terhadap kesehatan mental. In Prosiding Seminar Nasional Kesehatan Masyarakat 2023 (Vol. 2, No. 1, pp. 126-144).
Wiantisa, N. F., Prasetya, A. F., Gunawan, S. M. I., Leksono, T., & Yuzarion. (2022). Pengembangan layanan bimbingan klasikal berbasis media website untuk meningkatkan tanggung jawab akademik siswa. Jurnal Realita Bimbingan dan Konseling (JRbK), 7(2), 1725-1732. https://pdfs.semanticscholar.org/faaf/fd06e1a44fa0fa3edf507909efa01512c4bc.pdf