Efforts to Improve Student Learning Outcomes Using Interactive Wordwall Media in Science Subjects for Grade 3 of SD Negeri 067240 Medan

Main Article Content

Elseria Damanik
Sri Wahyuni
Nona Alfira Lubis

Abstract

This study aims to improve the science learning outcomes of third grade students of SD Negeri 067240 Medan using Wordwall interactive media. The form of this research is classroom action research (PTK) using quantitative research using experimental methods. The results of the research found that student learning outcomes showed only 41% complete and these results were not satisfactory. Student learning outcomes in cycle I with the average score obtained was 73.5 with a student completeness rate of 65% and this is said to be quite good. Student learning outcomes in cycle II obtained an average score of 81.1 with a percentage level of completeness of 88% which can be said to be very good. From the results of the research conducted, it shows that students' science learning outcomes have improved significantly by using Wordwall interactive media.

Article Details

How to Cite
Damanik, E., Wahyuni, S., & Lubis, N. A. (2025). Efforts to Improve Student Learning Outcomes Using Interactive Wordwall Media in Science Subjects for Grade 3 of SD Negeri 067240 Medan. Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, 5(2), 408–412. https://doi.org/10.56495/jrip.v5i2.1057
Section
Articles

References

Ainia, D. K. (2020). Merdeka belajar dalam pandangan Ki Hadjar Dewantara dan relevansinya bagi pengembangan pendidikan karakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 3(3), 95–101. https://doi.org/10.23887/jfi.v3i3.24525

Aisyah, S. (2019). Efektivitas penggunaan media pembelajaran Wordwall terhadap hasil belajar Bahasa Arab kelas III MIS Nurul Huda Mantuil Banjarmasin. Jurnal Basicedu, 3(2), 524–532.

Khairunisa, Y. (2021). Pemanfaatan fitur gamifikasi daring Maze Chase–Wordwall sebagai media pembelajaran digital mata kuliah Statistika dan Probabilitas. Jurnal Kajian dan Terapan Media, Bahasa, Komunikasi, 2(1), 41–47.

Kristin, F., & Rahayu, D. (2016). Pengaruh penerapan model pembelajaran Discovery Learning terhadap hasil belajar IPS pada siswa kelas 4 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 6(1), 84–92. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i1.p84-92

Maghfiroh, K. (2018). Penggunaan media Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar matematika pada siswa kelas IV MI Roudlotul Huda. Jurnal Profesi Keguruan, 4(1), 65–71.

Mahnum, N. (2012). Media pembelajaran (Kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). Jurnal Pemikiran Islam, 37(1), 27–38.

Malik, I. (2020). Membuat games edukasi dengan Wordwall. Jurnal Profesi Keguruan, 4(1), 65–70.

Putri, M. A., Romdanih, R., & Oktaviana, E. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Materi Ciri-Ciri Makhluk Hidup Melalui Metode Picture And Picture. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Stkip Kusuma Negara.

Sari, P. M., & Yarza, H. N. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi Quizizz dan Wordwall pada pembelajaran IPA bagi guru-guru SDIT Al-Kahfi. Selaparang, 4(2), 195-199.

Suyanto. (2020, Februari 8). Implikasi kebijakan merdeka belajar. Kompas, p. 6.

Trianto. (2011). Model pembelajaran terpadu. PT Bumi Aksara.

Undang-Undang Dasar Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. (2003). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 26 Tahun 1985 tentang Jalan. Presiden Republik Indonesia.

Wahyuni, S. (2020). Penerapan media flash card untuk meningkatkan hasil belajar tema “Kegiatanku”. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 9–16.

Wahyuni, S., & Batubara, I. H. (2021). Efektivitas penerapan literasi terhadap hasil belajar dan motivasi mahasiswa pendidikan matematika. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah, dan Tinggi (JMP-DMT), 2(2), 48–51.