Analysis of the Use of Audio Media in English Learning for Grade 3 of Wates 02 Elementary School

Main Article Content

Aulia Dwi Cahyaningrum
Mahera Anggi Damayanti
Rizka Dwi Asfia
Vinanda Syafara Karini
Desi Indah Herowati
Dewi Nilam Tyas

Abstract

This study aims to analyze the use of audio media in English learning in grade 3 of SD Negeri Wates 02. This study is based on the importance of listening and speaking skills in foreign language learning at elementary school level. The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques through questionnaires, observations, interviews, and audio media assessments. The results of the study showed that the majority of students felt interested and motivated by the use of audio media. Audio media was considered appropriate to the subject matter, had good technical quality, and was able to increase active participation and student understanding in learning. However, technical obstacles were found such as a less-than-optimal sound system that affected the clarity of the sound. Overall, audio media has been shown to have a positive impact on students' interest, participation, and learning outcomes in English learning. This study recommends improving the technical quality of audio delivery so that its effectiveness is increasingly optimal in supporting the learning process.

Article Details

How to Cite
Cahyaningrum, A. D., Damayanti, M. A., Asfia, R. D., Karini, V. S., Herowati, D. I., & Tyas, D. N. (2025). Analysis of the Use of Audio Media in English Learning for Grade 3 of Wates 02 Elementary School. Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, 5(2), 475–480. https://doi.org/10.56495/jrip.v5i2.1066
Section
Articles

References

Alfarisy, F. (2021). Kebijakan pembelajaran bahasa Inggris di Indonesia dalam perspektif pembentukan warga dunia dengan kompetensi antarbudaya. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 303–313. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i3.207

Faravy, D. S., Ratumbuysang, M. F. N. G., & Mansur, H. (2024). Pemanfaatan media audio untuk meningkatkan kemampuan listening peserta didik pada mata pelajaran bahasa Inggris SDN Sungai Miai 11 Banjarmasin. Epistema, 5(2), 165–173. https://doi.org/10.21831/ep.v5i2.79803

Harahap, M. K., & Harahap, D. K. (2024). Analisis kecakapan dalam pembelajaran bahasa Inggris pada siswa sekolah dasar. JHPP: Jurnal Hasil Penelitian dan Pengembangan, 2(3), 131–136.

Ichsan, J. R., Suraji, M. A. P., Muslim, F. A. R., Miftadiro, W. A., & Agustin, N. A. F. (2021). Media audio visual dalam pembelajaran di sekolah dasar. Dalam Seminar Nasional Hasil Riset dan Pengabdian ke-III (SNHRP-III 2021) (hlm. 183–188).

Jusri, A., Nurhaedah, & Hartoto. (2024). Penggunaan media audio untuk meningkatkan keterampilan menyimak cerita siswa sekolah dasar di Kabupaten Gowa. Pinisi: Journal of Education, 4(1), 163–171.

Nur.aini, G., Sakirah, Anjani, V., & Setiawan, D. (2024). Pengaruh media audio visual terhadap kemampuan menyimak bahasa Inggris siswa kelas IV sekolah dasar. Jurnal Lenda Pendas, 9(2), 177–184. https://doi.org/10.33222/jlp.v9i2.3707

Nurhaeniah, Firdaus, M. I., & Dorahman, B. (2024). Pengaruh penerapan media audio visual terhadap hasil belajar bahasa Inggris pada siswa kelas V di SDIT Syifa Fikriya. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(24), 340–350.

Nursarofah, N. (2022). Meningkatkan kualitas pendidikan anak usia dini melalui pembelajaran kontekstual dengan pendekatan merdeka belajar. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1). https://doi.org/10.33367/piaud.v1i1.2492

Ratminingsih, N. M. (2016). Efektivitas media audio pembelajaran bahasa Inggris berbasis lagu kreasi di kelas lima sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 5(1), 27–36. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i1.8292

Ratnawati, & Sulastri. (2021). Pemanfaatan media audio visual aids (AVA) dalam pembelajaran kosakata bahasa Inggris di TPA Jannatul Firdaus. Madaniya, 2(2), 121–128. https://doi.org/10.53696/27214834.63

Ratnawati, R., & Angraeni, L. (2021). Pembelajaran bahasa Inggris berbasis lagu dan media audio visual. Madaniya, 2(1), 79–86. https://doi.org/10.53696/27214834.40

Sari, I., & Ayu, F. (2021). Pemanfaatan media lagu dalam peningkatan kosa kata bahasa Inggris. Abdimas Mandiri: Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 7(2), 16–20.

Sulistyo, U. (2023). Metode penelitian kualitatif. PT Salim Media Indonesia.

Suryanida, D. P., & Suryatiningsih. (2022). Analisis pengaruh media pembelajaran audio visual terhadap hasil belajar bahasa Inggris siswa. Epistema, 3(2), 2723–8199.

Syahputri, M. A., Saputra, A. A., & Arwan. (2025). Pengelolaan kelas dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Edulead: Journal of Education Management, 2(1), 1–14. http://journal.bungabangsacirebon.ac.id/index.php/edulead/article/download/282/228

Wijaya, H. (2020). Analisis data kualitatif: Teori konsep dalam penelitian pendidikan. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.

Yusuf, N. (2020). Penggunaan media audio pada pembelajaran bahasa Inggris dalam menyampaikan isi laporan untuk meningkatkan prestasi belajar. Uqibu Journal of Social Science (UJSS), 1(3), 69–79.