The Influence of the Use of Learning Media on the Activeness and Mathematics Learning Outcomes of Class II Students of Wates 02 Elementary School
Main Article Content
Abstract
This study aims to determine the effect of the use of concrete learning media, such as wall clocks, on the activeness and learning outcomes of grade II students at SD Negeri Wates 02. Media is one of the important components in the learning process, so this study aims to determine the effect of the use of concrete learning media, such as wall clocks, on the activity and learning outcomes of grade II students at SD Negeri Wates 02. This study uses a qualitative descriptive method with a sampling technique, namely the purposive sampling technique. Data collection was carried out through interviews, observations, and documentation which were then analyzed and interpreted. The results of observations and interviews showed that the use of these media was able to increase student activity, which was reflected in their involvement in observing, answering, and communicating. The implementation of this learning media is also directly proportional to the increase in student learning outcomes, as evidenced by the increase in daily test scores. These findings support the theory that concrete media has an effect on increasing student activity and learning outcomes at the elementary level, especially for materials that require visual understanding and direct experience.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Adip, W. (2022). Pentingnya pengembangan bahan ajar dalam pembelajaran PKN. JESS: Jurnal Education Social Science, 2(1), 51–61.
Aisyah, S. (2023). Efektivitas penggunaan media jam pada pembelajaran mengenal waktu siswa kelas II SDN Banyuajuh 02. Journal of Education for All, 1(4), 317–324. https://doi.org/10.61692/edufa.v1i4.76
Aisyah, S. (2023). Pengembangan tes formatif untuk menilai pemahaman konsep matematika siswa. Jurnal Dunia Ilmu, 3(10), 1–22. Retrieved from http://duniailmu.org/index.php/repo/article/view/308
Anggreini, D., & Priyojadmiko, E. (2022). Penerapan media inovatif dalam meningkatkan pembelajaran matematika materi pecahan sekolah dasar pada era merdeka belajar. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 81–92. Retrieved from http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jpd
Astuti, N. D., & Astriani, L. (2024). Upaya penggunaan media jam dan mengenal satuan waktu pada pembelajaran matematika untuk siswa kelas 1 di SDN. SEMNASFIP: Seminar Nasional dan Publikasi Ilmiah.
Biantoro, O. F. (2024). Efektivitas media video dalam pembelajaran sejarah kebudayaan Islam di Madrasah Diniyah. Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 222–233. https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i2.247
Depita, T. (2024). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran aktif (active learning) untuk meningkatkan interaksi dan keterlibatan siswa. TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam dan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 55–64. https://doi.org/10.36769/tarqiyatuna.v3i1.516
Dhaniartika, H., Herdiansyah, D., & Tsabitah, S. (2025). Implementasi model pembelajaran interaktif untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis dan minat belajar siswa SDN Kubang Apu. Jurnal Wawasan Pengembangan Pendidikan, 13(1), 86–95.
Hakim, F. R. (2021). Urgensi model pembelajaran interaktif dalam meningkatkan prestasi dan motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran pendidikan agama Islam. Tsamratul Fikri: Jurnal Studi Islam, 15(1), 1. https://doi.org/10.36667/tf.v15i1.698
Mudarris, B. (2024). Strategi efektif dalam manajemen kelas dalam menciptakan lingkungan belajar yang kondusif. At-Tahsin: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 1–13. Retrieved from http://ejournal.stitta.ac.id/index.php/attahsin/article/view/188
Nasrulloh, M. E., & Amal, N. M. I. (2024). Meningkatkan keterlibatan siswa dalam pembelajaran melalui pembelajaran proyek. Jurnal Tinta, 6(2), 91–99.
Nur Khasanah, F., & Rigianti, H. A. (2023). Upaya guru dalam menghadapi peserta didik yang mengalami kebosanan saat pembelajaran di sekolah dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(4), 266–269.
Nurdyansyah. (2019). Media pembelajaran inovatif. UMSIDA Press. Retrieved from http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf
Nurfadhillah, S., Nurfalah, K., Amanda, M., Kauniyah, N., & Anggraeni, R. W. (2021). Penerapan media visual untuk siswa kelas V di SDN Muncul 1. Edisi, 3(2), 225–242.
PISA. (n.d.). Program penilaian siswa internasional.
Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan keaktifan belajar siswa melalui model discovery learning di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1717–1724. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.991
Riyadi, R. J., Astuti, Y. T., & Sumarni, W. (2024). Upaya peningkatan keaktifan belajar siswa kelas 7 SMP Negeri 36 Semarang melalui pembelajaran bioedutainment pada materi ekologi. Seminar Nasional Pendidikan dan Penelitian Tindakan Kelas, 1346–1356. Retrieved from https://proceeding.unnes.ac.id/snpptk/article/view/3270
Saragi, R. (2022). Media pembelajaran berbasis problem based learning menggunakan VideoScribe untuk meningkatkan hasil belajar IPS siswa kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1), 98–107.
Utomo, F. T. S. (2023). Inovasi media pembelajaran interaktif untuk meningkatkan efektivitas pembelajaran era digital di sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 1–19.
Wahyuni, N. (2022). Strategi efektif dalam pengelolaan kelas untuk meningkatkan keterlibatan siswa dalam proses pembelajaran. Rekognisi: Jurnal Pendidikan dan Kependidikan, 7(2), 34–41.
Waruwu, M. (2024). Pendekatan penelitian kualitatif: Konsep, prosedur, kelebihan dan peran di bidang pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 198–211. https://doi.org/10.59698/afeksi.v5i2.236
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023b). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.
Yeni, D. F., Rahmatika, D., Muriani, M., & Putri, D. A. E. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran digital terhadap hasil belajar siswa. Edu Journal Innovation in Learning and Education, 1(2), 93–102. https://doi.org/10.55352/edu.v1i2.571
Yuliarti, R., Riansi, E. S., & Sultoni, A. (2024). The role of digital media in Indonesian language learning: Cognitive, emotional, and behavioral dimensions. Geram: Jurnal Pendidikan, Sastra dan Bahasa, 12(2), 74–82.
Zuhairia, A. (2022). Pengenalan konsep bangun ruang melalui media benda konkret pada peserta didik tunanetra di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri Rasau Jaya (Doctoral dissertation, Universitas Tanjungpura).