Media Development Theory and Learning Resources for MI/SD Level
Main Article Content
Abstract
The development of instructional media and learning resources is a crucial aspect in improving the quality of education, especially at the elementary level, including Madrasah Ibtidaiyah (MI) and Sekolah Dasar (SD). This study aims to explain the foundational theories underlying the development of instructional media and learning resources, as well as their application in primary education. A descriptive qualitative approach is used, relying on literature review to explore relevant theories and frameworks. Educational communication theory, cognitive, constructivist, and behaviorist learning theories are presented as the basis for media development. Furthermore, development models such as ADDIE, ASSURE, and Dick & Carey are discussed as systematic approaches for designing effective learning media. The findings indicate that media and resources developed with consideration of the learners’ characteristics, learning context, and technological integration can enhance student engagement, comprehension, and motivation. This study is expected to provide conceptual guidance for teachers, media developers, and policymakers in creating creative, enjoyable, and meaningful learning environments at the elementary level.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Akrim. (2021). Desain pembelajaran. PT RajaGrafindo Persada.
Apriyeni, O., & Gusti, U. A. (2021). Urgensi pengembangan booklet tentang materi bakteri untuk siswa kelas X SMA. Journal of Biology Education, 4(1), 23.
Arsyad, A. (2019). Media pembelajaran (Edisi revisi, Cet. 21). Rajawali Pers.
Arsyad, A. (2021). Teori dan prinsip pengembangan media pembelajaran. Prenada Media.
Batubara, H. H. (2015). Pengembangan media pembelajaran interaktif pada materi operasi bilangan bulat. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 1–12.
Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2019). Model pengembangan media pembelajaran adaptif di sekolah dasar. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 33–46.
Budiman, M. A., & Widyaningrum, A. (2019). Pengembangan media pembelajaran interaktif Macromedia Flash 8 pada pembelajaran tematik tema pengalamanku. International Journal of Elementary Education, 3(2), 178–185.
Cahyadi, A. (2021). Esensi pengembangan pembelajaran berbasis multimedia. CV Mahata.
Dewi, K., & Sahrina, A. (2021). Urgensi augmented reality sebagai media inovasi pembelajaran dalam melestarikan kebudayaan. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1(10), 1077–1089.
Ekaningtiass, P., Fitriani, H., Nurudin, M. N., & Akhodiyah, S. (2023). Pengembangan media pembelajaran berdiferensiasi berbasis teknologi pada materi teks prosedur untuk siswa kelas VII SMP. Journal on Education, 6(1), 841–847.
Fadhli, M. (2016). Pengembangan media pembelajaran berbasis video kelas IV sekolah dasar. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 24–33.
Gogahu, D. G. S., & Prasetyo, T. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis e-bookstory untuk meningkatkan literasi membaca siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1004–1015.
Gusti, U. A., & Syamsurizal, S. (2021). Analisis urgensi pengembangan booklet pada materi struktur dan fungsi jaringan tumbuhan kelas XI SMA/MA. Borneo Journal of Biology Education (BJBE), 3(1), 59–66.
Handayani, H., Putra, F. G., & Yetri, Y. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis Macromedia Flash. Jurnal Tatsqif, 16(2), 186–203.
Handoko, S. B., Sumanta, S., & Karman, K. (2022). Konsep pengembangan sumber belajar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 11275–11286.
Intika, T. (2018). Pengembangan media booklet science for kids sebagai sumber belajar di sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 1(1), 10–17.
Islami, N. F., Ilmi, L. A., & MZ, A. S. A. (2024). Urgensi pengembangan media pop-up book digital berbasis PowerPoint sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia siswa sekolah dasar. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 7(2), 704–714.
Maisarah, M., Lestari, T. A., & Sakulpimolrat, S. (2022). Urgensi pengembangan media berbasis digital pada pembelajaran Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(1), 65–75.
Marlina, M. P., Wahab, M. S. A., Susidamaiyanti, M. P., Ramadana, M. P. I., Nikmah, S. Z., Wibowo, S. E., ... & Ramdhayani, E. (2021). Pengembangan media pembelajaran SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Maskur, R., Nofrizal, N., & Syazali, M. (2017). Pengembangan media pembelajaran matematika dengan Macromedia Flash. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 177–186.
Mulyatiningsih, E. (2016). Pengembangan model pembelajaran. Diakses dari http://staff.uny.ac.id/sites/default/files/pengabdian/dra-endang-mulyatiningsih-mpd/7cpengembangan-model-pembelajaran.pdf
Raneza, F., & Widowati, H. (2020). Analisis urgensi pengembangan komik digital dengan mengintegrasikan nilai-nilai keislaman. Biolova, 1(1), 13–18.
Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (2011). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. RajaGrafindo Persada.
Samsinar, S. (2020). Urgensi learning resources (sumber belajar) dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 194–205.
Silmi, T. A., & Hamid, A. (2023). Urgensi penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi. Inspiratif Pendidikan, 12(1), 69–77.
Teori dan prinsip pengembangan media pembelajaran. (2023). Pradina Pustaka.
Utami, R. P. (2017). Pentingnya pengembangan media pembelajaran dalam kegiatan proses belajar mengajar. Dharma Pendidikan, 12(2), 62–81.
Warsita, B. (2008). Teori belajar Robert M. Gagne dan implikasinya pada pentingnya pusat sumber belajar. Jurnal Teknodik, 64–78.
Wuryaningtyas, E. T., & Setyaningsih, Y. (2020). Urgensi pengembangan TPACK bagi guru Bahasa Indonesia. Bahastra, 40(2), 134.
Zakiy, M. A., Syazali, M., & Farida, F. (2018). Pengembangan media android dalam pembelajaran matematika. Triple S (Journals of Mathematics Education), 1(2), 87–96.