Professional Competence of Islamic Religious Education Teachers in Using E-Learning-Based Learning Media at Mts Arafah Binjai
Main Article Content
Abstract
The development of information technology has brought relevant changes in the world of education. This reserch aiming to identify and analyze the professional competence of Islamic Religious Education teachers in the use of e-learning-based learning media at Mts Arafah Binjai. The approach used by the author in this study is qualitative, namely to understand the phenomenon of what is experienced by the research subjects. Based on the results of the study conducted at Mts Arafah Binjai, it can be concluded that the professional competence of Islamic Religious Education teachers in the use of e-learning-based learning media is still not optimal. In addition, the results of this study can be a reference for educational institutions to design training programs and procure more adequate e-learning facilities and infrastructure, in order to support the transformation of technology-based education in the madrasah environment.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Azizah, T. N. A., Arifin, S., & Puspitasari, I. (2023). Penerapan media pembelajaran Wordwall dalam menunjang pemahaman konsep siswa: Indonesia. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(5), 3168–3175.
Budianti, Y., Dahlan, Z., & Sipahutar, M. I. (2022). Kompetensi profesional guru Pendidikan Agama Islam. Jurnal Basicedu, 6(2), 2565–2571.
Elyas, A. H. (2018). Penggunaan model pembelajaran e-learning dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Jurnal Warta Dharmawangsa, 56.
Fauziah, F. (2024). Upaya meningkatkan profesionalisme guru PAI di era digital. Khidmat, 2(2), 296–301. https://ejournal.edutechjaya.com/index.php/khidmat/article/view/923
Ilmi, M. U., & Kurniawan, M. A. (2021). Efektivitas media audio visual dalam pembelajaran PAI daring di MTs Negeri 9 Yogyakarta. IQRO: Journal of Islamic Education, 4(2), 91–102.
Marhaieni, N. H., & Wulanningtyas, M. E. (2022). Pelatihan pembuatan e-learning Moodle untuk meningkatkan kompetensi profesional guru di SMA Dharma Amiluhur. Surya Abdimas, 6(2), 333–340. https://doi.org/10.37729/abdimas.v6i2.1697
Meylia Vivi, P., Suryadi, A., Afrina, & Lucky, A. F. (2023). Program pengembangan e-learning sebagai upaya meningkatkan kompetensi profesional guru. Jurnal Pengabdian Ibnu Sina, 2(2), 123–129. https://doi.org/10.36352/j-pis.v2i2.580
Nasution, A. F. (2023). Metode penelitian kualitatif. CV. Harfa Creative
Nurhaliza, N. (2024). E-learning: Revolusi pembelajaran masa kini untuk masa depan yang cerdas, Jurnal Manajemen Dan Bisnis Ekonomi, 2(3).
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 16 Tahun 2007 tentang Standar Kualifikasi Akademik dan Kompetensi Guru. (2007). Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.
Rahayu, D., Hawi, A., Mardieli, M., & Sofyan, S. (2020). Korelasi antara pengalaman mengajar dengan kompetensi profesional guru PAI di Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 2(2), 183–201.
Salim, A. (2021). Penyuluhan penggunaan dan pencegahan pengaruh gadget di rumah tangga. BERDAYA: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian kepada Masyarakat, 3(3), 111–116.
Simanjorang, J. (2024). Peningkatan kompetensi profesional guru PAI melalui pelatihan berbasis teknologi. Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 2(2), 407–412. https://ejournal.edutechjaya.com/index.php/jitk/article/view/1072
Vierawati, U. J., Alifa, Y. D. N., Millah, Z., & Nissa, Z. K. (2023). Implementasi pembelajaran e-learning sebagai transformasi pendidikan di era digital. Social Science Academic, 1(2), 221–228.
Wulandari, R., Dacholfany, M. I., & Iswati, I. (2022). Kompetensi profesional guru PAI dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa pada masa pandemi COVID-19 di SMK Roudhotul Falakh Sukadana Lampung Timur. PROFETIK: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Agama Islam, 3(1), 1–8.