Analysis of Errors of Grade X Students in Solving Arithmetic Sequence Story Problems

Main Article Content

M Agus Satriawan

Abstract

This study aims to analyze the errors made by tenth-grade students of Central Lombok Senior High School in solving word problems on arithmetic sequences. This type of research is descriptive qualitative with 30 tenth-grade students in one of the high schools as research subjects. Data were obtained through written tests in the form of arithmetic sequence story problems and semi-structured interviews. Error analysis was conducted based on Newman's theory, including reading errors, comprehension errors, transformation errors, process skill errors, and encoding errors. The results showed that the most dominant errors occurred at the transformation stage (34%), where students had difficulty converting verbal problems into mathematical forms. In addition, process skill errors (28%) also often appeared because students did not correctly apply the arithmetic sequence formula. These findings provide implications that learning needs to be improved through a contextual approach and intensive word problem practice to improve students' conceptual and procedural understanding.

Article Details

How to Cite
Satriawan, M. A. (2025). Analysis of Errors of Grade X Students in Solving Arithmetic Sequence Story Problems. Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, 5(3), 593–600. https://doi.org/10.56495/jrip.v5i3.1236
Section
Articles

References

Ariani, S., Hartono, Y., & Hiltrimartin, C. (2016). Kemampuan pemecahan masalah matematika siswa pada pembelajaran matematika menggunakan strategi abduktif-deduktif di SMA Negeri 1 Indralaya Utara [Disertasi doktor, Universitas Sriwijaya].

Arikunto, S. (2019). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.

Asdamayanti, N., Nasution, E. Y. P., & Sari, M. (2023). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa madrasah aliyah pada materi SPLTV. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1141–1152. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.2084

Asoraya, M. S., & Ruli, R. M. (2023). Analisis kemampuan penalaran matematis siswa SMP pada materi relasi dan fungsi. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3053–3066. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2412

Damayanti, N., & Kartini. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMA pada materi barisan dan deret geometri. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 11(1), 107–118. https://doi.org/10.33387/jpgm.v1i3.3533

Fatmala, R. R., Sariningsih, R., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP kelas VII pada materi aritmetika sosial. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 227–236. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.192

Indahsari, A. T., & Fitrianna, A. Y. (2019). Analisis kemampuan pemecahan masalah siswa kelas X dalam menyelesaikan SPLDV. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(2), 77–86. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i2.p77-86

Juniantika, M. I., & Sari, R. M. M. (2024). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas X dalam menyelesaikan materi barisan dan deret aritmatika. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 17(1), 1–9.

Malikah, S. (2023). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada barisan dan deret aritmetika berdasarkan teori Polya. Primatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 89–98. https://doi.org/10.30872/primatika.v12i2.2579

Melati, R. S., Ardianti, S. D., & Fardani, M. A. (2021). Analisis karakter disiplin dan tanggung jawab siswa sekolah dasar pada masa pembelajaran daring. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3062–3071.

Nur, R., Wijayanti, K., & Dwijanto. (2024). Kemampuan pemecahan masalah matematis ditinjau dari self-efficacy pada project-based learning berbasis APOS berbantuan e-modul. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 1243–1258.

Nuryana, D., & Rosyana, T. (2019). Analisis kesalahan siswa SMK dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah matematik pada materi program linear. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 11–20.

Pirmanto, Y., Anwar, M. F., & Bernard, M. (2020). Analisis kesulitan siswa SMA dalam menyelesaikan soal pemecahan masalah pada materi barisan dan deret dengan langkah-langkah menurut Polya. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(4), 371–384. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.371-384

Putri, A., Huda, N., & Suratno, S. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah barisan dan deret berdasarkan asimilasi dan akomodasi pada gaya kognitif reflektif dan impulsif. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1210–1221. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1024

Rahmawati, A., Warmi, A., & Marlina, R. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa SMP pada materi teorema Pythagoras. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 365–374. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1012

Rambe, A. Y. F., & Afri, L. D. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis siswa dalam menyelesaikan soal materi barisan dan deret. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 9(2), 175–187.

Siwi, N. I. (2020). Analisis kemampuan pemecahan masalah SMP ditinjau dari self-efficacy [Skripsi, Universitas Singaperbangsa Karawang].