Biblioeducation Media Based on Maldjustment Identification Self Counseling in SMPN 13 Padang

Main Article Content

Syarifah Aini

Abstract

This research was motivated by the presence of students who did maladjustment in the daily lives of students at school which was revealed by the BK teacher and strengthened by a virtual expression tool in the form of a questionnaire. In this study using research with the type of R&D (Development, where the population in this study was 889 students at SMP Negeri 13 Padang. The sample in the study was 92 students, namely class VII7, VIII2, and IX3, using the purposive sampling technique. is the right technique used in this study. The instrument used in this study is a questionnaire and to be analyzed with the percentage technique. This research will produce an educational biblio media based on the identification of virtual maladjustment self counseling in adolescents at SMP Negeri 13 Padang which is seen based on the identification results maladjustment is on the Many criteria and the educational biblio media is made based on the results of the maladjustment identification given in the form of media that has gone through a validity test with very acceptable criteria. Therefore, students can use the educational biblio media that has been made to reduce and prevent bullying. there is a maladjustment.

Article Details

How to Cite
Aini, S. (2022). Biblioeducation Media Based on Maldjustment Identification Self Counseling in SMPN 13 Padang. Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, 2(4), 262–268. https://doi.org/10.56495/jrip.v2i4.197
Section
Articles

References

Agriati, Siti Hasfah Budi. 2008. “Perilaku Agresif ditinjau dari Persepsi Pola Asuh Authotarian, Asertivitas dan Tahap Perkembangan Remaja Pada Anak Binaan Lembaga Pemasyarakatan Anak Kutuarjo, Jawa Tengah, Tesis, Tidak di Terbitkan. Pascasarjana: UGM.

Amarta, Denny, dkk. 2021. “Keefektifan Biblioedikasi Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Akademik Peserta Didik VII-A SMP N 3 Krian”. Jurnal Konseling Indonesia.Vol 6. No 2. Universitas PGRI Adi Buana: Surabaya.

Arikunto, S. 2006. “Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan”. Jakarta: Rineka Cipta.

Corey, Gerald. 2005. “Teori dan Praktek Konseling dan Psikoterapi”. Bandung: Eresco.

Darwin Harahap. 2020. “Teori Carl Rogers dalam Membentuk Pribadi Sosial yang Sehat”. Jurnal BK Islam.Vol 2. No 2. Padangsidampuan: IAIN Padangsidampuan.

Fenti.Hikmawati. (2017). “Metodologi Penelitian”. Depok: Raja Grafindo

Gantina, Komalasari, dkk. 2011. “Teori dan Teknik Konseling”. Jakarta: Permata Puri Media.

Gunarsa, S.D, dan Gunarsa, Y.S. 2001. “Psikologi Praktis: Anak Remaja danKeluarga”. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Hariadi, Ahmad, dkk. 2017. “Pengaruh Teknik Bibilio Edukasi Terhadap Rasa Rendah Diri Pada Kelas XI di SMA N 8 Mataram”. Jurnal Realita. Vol 2. No 1. Mataram: FIP IKIP Mataram.

Herlina.Siregar. 2016. “Peran Keluaraga Dalam Mencegah Tindak Tuna Sosial Oleh Remaja di Desa Cadasari Kec. Cadasari Kab. Pandeglang.University Sultan Ageng Tirtayasa.

Lia Amalia. 2013. “Menjelajahi Diri Dengan Teori Kepribadian Carl R. Rogers”. Vol 3. No 1. Ponorogo: STAIN Tarbiyah.

Mappiare, A. 2000. “Psikologi Remaja”. Surabaya: Usaha Nasional.

Marayke, Jessy.Tonad. 2018. “Upaya Guru BK dalam Meningkatkan Sikap Sosial Peserta Didik Melalui Pendekatan Clien Centered Therapy Pada Peserta Didik SMP”. Bandung: STKIP-PGRI Bandar Lampung.

Mirna, Herawati. 2017. “Konsep Diri Guru Dapat Mempengaruhi Kinerja Guru di SD N Sawah 2 Ciputata”. “Jurnal Research and Development of Education”. Vol 4. No 1. Universitas Indraprasta PGRI.

Mohammad, Surya. 2003. “Teori-Teori Konseling”. Bandung: Pustaka Bani Quraisy

Prayitno. 1998. “Konseling Pancawasakti. Padang: Universitas Negeri Padang.

Purnomo. 2015. “Faktor-faktor yang Pengaruhi Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Menggambar Teknik di SMK”. Jurnal Kajian Pendidikkan Bangunan.Vol 3. No 3.

Rahayu, Praptina, dkk. 2014. “Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Behavioral Terhadap Perilaku Prokratisnasi Akademik Siswa Kelas XI Smk Perintis 29 Ungaran Tahun Ajaran 2014/2015”. Jurnal Bimbingan dan Konseling.Vol 1 No 1.

Riduwan. 2010. “Belajar Mudah Penelitian untuk Guru, Karyawan dan Peneliti Pemula”. Bandung: Alfabeta.

Riswan Mangihut.P. 2020. “Mengatasi Kemarahan Remaja Kepada Orang Tua dengan Konseling Pastoral Pendekatan Carl Rogers”. Jurnal Teologi dan Pelayanan.Vol 7. No 2. STTI: Jakarta.

Robert, H. Mitchell Marianne. 2011. “Bimbingan dan Konseling”. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Selliana, dkk.2021. “Pengaruh Hubungan Konsep Diri Dengan Peyesuaian Diri Pada Siswa Smk Kelas X Smk Tunas Pelita Binjai”. Jurnal Serunai BK”. Vol 10 No 1.

Sugiyono. 2011. “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D”. Bandung: Alfabeta.

Suhartiwi, Musifuddin. 2017. “Modus dan Format Pelaksanaan Pelayanan Dalam Memahami Klien Lintas Budaya”. Jurnal Konseling dan Pendidikan.Vol 1. No 1. Multikarya Kons.

Zarkasih Putro, Khamim. 2017. “Memahami Ciri dan Tugas Perkembangan Remaja”. Jurnal Aplikasi Ilmu-ilmu Agama.Vol 17. NO 1. Yogyakarta: Universitas Sunan Kalijaga.