The Relationship Between Participating in Tahfidz Extracurricular Activities and Improving Social Skills of MTsS Al-Washliyah Medan Krio Students
Main Article Content
Abstract
The phenomenon in public schools encourages students to become Al-Qur'an memorizers, while improving their social skills. This study aims to analyze the effect of student participation in the tahfidz extracurricular at MTss Al-Washliyah Medan Krio on their social skills. The research method used is quantitative with data collection techniques in the form of observation and closed questionnaires for 19 grade XI students who participate in the tahfidz extracurricular. The results of the study showed that tahfidz activities have quite an effect on students' social skills, where 47.4% of respondents strongly agree and 36.8% agree that tahfidz improves their social skills. Conversely, only 26.3% agree that tahfidz hinders social skills. Overall, more students agreed and strongly agreed than disagreed, so it can be concluded that tahfidz extracurricular activities contribute positively to students' social skills.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Agustina, I. O., Juliantika, J., & Saputri, S. A. (2023). Peran kegiatan ekstrakurikuler dalam pembinaan dan pengembangan siswa sekolah dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(4), 86–96.
Al Makky, A. F. (2024). Penerapan pendidikan kecakapan hidup (Life Skill) dalam membentuk keterampilan sosial santri di Pondok Pesantren Nurul Akbar Karangtalok Babadan Ponorogo. IAIN Ponorogo.
Burhanudin, A. M., & Mumtaz, M. F. (2021). Penerapan teknik-teknik komunikasi muhafizh dalam membina santri rumah tahfizh takhasus pemerintah Kabupaten Indramayu di Desa Singaraja. ORASI: Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 12(1), 161–178.
Farman, I., Hermila, A., & Yusuf, D. U. (2024). Aktivitas ekstrakurikuler dan implikasinya terhadap keterampilan sosial dan akademis mahasiswa teknik informatika. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 16111–16118.
Luthfia, H. U., & Mustofa, T. A. (2024). Upaya meningkatkan prestasi akademik dan non-akademik peserta didik melalui manajemen kesiswaan di SMA Al-Islam 1 Surakarta. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(2), 1609–1616.
Marpaung, D. P. B., Suryadi, H. S., Ardiansyah, L. T., & Iqbal, M. (2024). Peran kegiatan ekstrakurikuler dalam pengembangan keterampilan sosial siswa. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 3408–3416.
Nisa, K., & Alfurqan, A. (2024). Pengaruh ekstrakurikuler tahfiz Alquran terhadap karakter religius siswa SMP N 3 Sungai Pua. Tazakka: Jurnal Pendidikan dan Keislaman, 2(3), 222–233.
Nurpadilah, C. M. (2024). Intensitas siswa mengikuti kegiatan ekstrakurikuler tahfidz hubungannya dengan kesalehan sosial mereka: Penelitian terhadap siswa MAN 2 Kota Bandung. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Pasaribu, S., Pohan, I. S., & Najari, M. (2023). Strategi interaksi guru PAI dalam membentuk akhlakul karimah siswa. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2).
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Permendikbud Nomor 62 Tahun 2014. https://jdih.kemdikbud.go.id/sjdih/siperpu/dokumen/salinan/Permendikbud_Nomor_62_Tahun_2014.pdf
Pranatawijaya, V. H., Widiatry, W., Priskila, R., & Putra, P. B. A. A. (2019). Penerapan skala Likert dan skala dikotomi pada kuesioner online. Jurnal Sains dan Informatika, 5(2), 128–137.
Priadana, M. S., & Sunarsi, D. (2021). Metode penelitian kuantitatif. Pascal Books.
Santahongki, T. S. (2021). Manajemen program ekstrakurikuler tahfidz Al-Qur’an siswa Madrasah Tsanawiyah Muhammadiyah 2 Jenangan Ponorogo. IAIN Ponorogo.
Sucilawati, F. (2023). Penguatan pendidikan multikultural melalui kegiatan tadabur alam ekstrakurikuler tahfidz di SD Islam Miftahul Falah.
Usiono, U., Khoiriyah, H., Sarah, D. M., Sipahutar, M. S., & Vika, A. I. (2023). Implementasi kegiatan ekstrakurikuler Palang Merah Remaja dalam pembentukan karakter peduli sosial siswa. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 22(2), 376–383.