Analysis of Teacher Difficulties in Implementing Science Learning Based on Ethnoscience for Class IV SDN Kedungpane 02

Main Article Content

Shafira Ratu Sekartaji Putri Kediri
Ritanur Aliya Wulandari
Syafira Prameswari Ardhani
Najwa Rheina Putri
Yassirli Amriya
Putri Yanuarita Sutikno

Abstract

Ethnoscience learning in basic education is a culture-based approach that aims to instil a love for local and national culture in accordance with the material in the Merdeka Curriculum. Basically, using ethnoscience learning will make it easier for teachers to teach science that can be related to local culture. This study uses a qualitative method with research at Kedungpane 02 Elementary School which explores various problems regarding ethnoscience learning using catapults in grade 4 SD. Based on the results of the study, it shows that teachers experience various difficulties in learning ethnoscience in class IV students at SDN Kedungpane 02, especially in conditioning students when learning ethnoscience outside the classroom.

Article Details

How to Cite
Kediri, S. R. S. P., Wulandari, R. A., Ardhani, S. P., Putri, N. R., Amriya, Y., & Sutikno, P. Y. (2025). Analysis of Teacher Difficulties in Implementing Science Learning Based on Ethnoscience for Class IV SDN Kedungpane 02. Jurnal Riset Ilmu Pendidikan, 5(2), 290–294. https://doi.org/10.56495/jrip.v5i2.938
Section
Articles

References

Azzahwa, N. A., Pramesthi, D., Ardyati, I., Slamet, A., Zainal, D. N., Studi, P. B., Universitas Muhammadiyah Indonesia, & Studi, P. B., Universitas Haluoleo. (2024). Studi eksplorasi konsep etnosains masyarakat Buton sebagai sumber belajar IPA. 9(1), 35–40.

Bahari, S. (2024). Meta analisis: Upaya peningkatan literasi sains siswa melalui pembelajaran IPA berbasis etnosains kearifan lokal. Jurnal Inovasi Pendidikan, 6(2), 274–282.

Halimah, S. N., Amin, M., & Sasmita, F. E. (2025). Efektivitas model pembelajaran kollaboratif learning berbasis etnosains untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik. Jurnal Kependidikan Sains, 8(1), 467–480. https://doi.org/10.56338/jks.v8i1.6812

Hidayati, G. G. F. R. N. H. Y. M. A. D. Y. M. (2024). Pembelajaran IPA berbasis etnosains pada materi. Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 6(2), 476–484.

Jamjemah, J., Djudin, T., Erlina, E., & Hartoyo, A. (2022). Analisis kesiapan guru dalam melaksanakan pembelajaran Kurikulum Merdeka di SDN 47 Penanjung Sekadau. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 8(2), 119–127. https://doi.org/10.31932/jpdp.v8i2.1722

Kaleka, M. W. L. V. P. S. M. W. M. (2022). Implementasi etnosains dalam pembelajaran IPA untuk mewujudkan Merdeka Belajar di Kabupaten Ende. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 206–216.

Larasati, N. (2024). Pengembangan modul pembelajaran IPAS berbasis etnosains materi gaya dalam meningkatkan literasi sains siswa kelas IV SDN 1 Pengadangan 2023/2024. 15(1), 37–48.

Lidi, M. W., Mbia Wae, V. P. S., & Umbu Kaleka, M. B. (2022). Implementasi etnosains dalam pembelajaran IPA untuk mewujudkan Merdeka Belajar di Kabupaten Ende. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 6(2), 206–216. https://doi.org/10.37478/optika.v6i2.2218

Nuralita, A. (2020). Analisis penerapan model pembelajaran berbasis etnosains dalam pembelajaran tematik SD. MIMBAR PGSD Undiksha, 4(1), 1–8.

Oktaviana, P., Pranoto, R. A., & Sholihah, K. (2024). Upaya dalam menerapkan pembelajaran etnosains di sekolah dasar: Studi literatur. Jurnal Ilmiah PGMI STAI Al-Amin Gersik, 3(1), 117–130.

Rachmayani, A. N. (2015). Analisis fisika dalam permainan tradisional Jawa dengan pendekatan etnosains.

Rahesti, N., & Irawan, F. A. (2024). Analisis gerak permainan ketapel: Pegangan dan akurasi tembakan. Journal of Physical Education Health and Sport Sciences, 3(1), 1–10.

Rolina, R. (2022). Perancangan film pendek tentang ketapel berjudul “Story of Ketapel.” Titik Imaji, 4(2), 125–134. https://doi.org/10.30813/.v4i2.3312

Ruhansih, D. S. (2017). Efektivitas strategi bimbingan teistik untuk pengembangan religiusitas remaja (Penelitian kuasi eksperimen terhadap peserta didik kelas X SMA Nugraha Bandung tahun ajaran 2014/2015). QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497

Syahrizal, H., & Jailani, M. S. (2023). Jenis-jenis penelitian dalam penelitian kuantitatif dan kualitatif. Jurnal QOSIM: Jurnal Pendidikan Sosial & Humaniora, 1(1), 13–23. https://doi.org/10.61104/jq.v1i1.49

Tuerah, M. S. R., & Tuerah, J. M. (2023). Kurikulum Merdeka dalam perspektif kajian teori: Analisis kebijakan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(19), 982. https://doi.org/10.5281/zenodo.10047903