The Influence of the SQ3R Learning Method (Survey, Question, Read, Recall, Review) in Increasing Student Learning Outcomes in Class XI Christian Religious Education Subjects Electrical Engineering at SMK Negeri 1 Merdeka Berastagi
Main Article Content
Abstract
The aim of this research is to see the influence of the SQ3R Learning Method (survey, question, read, recall, review) in improving student learning outcomes in Christian Religious Education Subjects Class XI Electrical Engineering at SMK Negeri 1 Merdeka Berastagi. This type of research is classroom action research with the research population being all students of class XI electrical engineering at SMK Negeri 1 Merdeka Berastagi. Where in this research used cycle I and cycle II. After conducting research, in cycle I the average post-test score was 68.28% and the overall learning outcomes of class XI students were 38.09%. This research was continued in cycle II with an average post-test score of 85.71 and overall student learning outcomes of 85.2%. So it was concluded that there was an increase in student learning outcomes using the Influence of the SQ3R Learning Method (survey, question, read, recall, review) in improving student learning outcomes in Christian Religious Education Subjects at SMK Negeri 1 Merdeka Berastagi. During the learning process in the experimental class, observations were made of student learning activities and obtained final grades in the very good category.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Agusalim, S. R., Sayidiman, & Nurhaedah. (2023). Penerapan metode SQ3R untuk meningkatkan keterampilan membaca pemahaman siswa sekolah dasar kelas empat di Kabupaten Takalar. Pinisi Journal of Education, 3(1), 201–211. http://jurnalummi.agungprasetyo.net/index.php/perseda/article/view/432
Alkitab. (n.d.). Alkitab. Lembaga Alkitab Indonesia.
Ari, K. (n.d.). Penggunaan media tiga dimensi untuk meningkatkan hasil belajar di sekolah dasar Ari Krisnawati. 1–7.
Arikunto, S. (2003). Dasar-dasar evaluasi pendidikan. Bumi Aksara.
Arikunto, S. (2007). Manajemen penelitian. Rineka Cipta.
Dasiti, D. (2021). Implementasi metode pembelajaran SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review) dalam upaya meningkatkan hasil belajar biologi. J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan), 2(2), 15. https://doi.org/10.25157/j-kip.v2i2.5205
Efendi, R. (2016). Pengaruh metode latihan practice session, test session dan motivasi berprestasi terhadap keterampilan menendang dalam sepak bola. Jurnal Pendidikan Unsika, 4(1), 91–106.
Fabiana, M. F. (2019). Peningkatan kualitas belajar. 30–38.
Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran (pp. 1–17). Universitas Jenderal Soedirman.
Fitriyanti, M., Lulsiana, L., & Kameni, A. (2022). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar dan aktivitas belajar siswa. Journal of Elementary School (JOES), 5(2), 202–210. https://doi.org/10.31539/joes.v5i2.4415
Fitroh, S. (2023). Inovasi model strategi atau metode pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 4(2), 672–674.
Hoffman, D. W. (n.d.). Pengaruh metode mengajar guru PAK terhadap minat belajar siswa kelas VII SMP Negeri 37 Medan T.A 2015/2016. 1–42.
Irwanto, E. (2020). Model pembelajaran daring sebagai alternatif proses kegiatan belajar pendidikan jasmani di tengah pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 190–199. https://ojs.mahadewa.ac.id/index.php/jpkr/article/view/689
Krismanto, W., Halik, A., & Sayidiman, S. (2015). Meningkatkan kemampuan membaca pemahaman melalui metode survey, question, read, recite, review (SQ3R) pada siswa kelas IV SD Negeri 46 Parepare. Publikasi Pendidikan, 5(3). https://doi.org/10.26858/publikan.v5i3.1616
Liku, E., Limbong, M., & Tambunan, W. (2021). Analisis kemampuan guru dalam perencanaan pembelajaran PPPKN pada tatap muka masa pandemi COVID-19 di SMPN 2 Rantepao. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2), 91–99. https://doi.org/10.33541/jmp.v10i2.3273
Mar’ah. (2021). Penerapan metode SQ3R dalam meningkatkan mutu pembelajaran siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. 81.
Maria, E. T. (2020). Pendidikan Agama Kristen di sekolah. Educatio Christi, 1(3), 212–223. http://e-journal.stakanakbangsa.ac.id/index.php/ijce/article/view/38
Nasution, & Kalsum, M. (2019). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 1(9), 9–16.
Nurani, H. I., Suhita, R., & Suryanto, E. (2017). Peningkatan kemampuan membaca cepat dengan metode SQ3R pada siswa SD. Paedagogia, 20(1), 33. https://doi.org/10.20961/paedagogia.v20i1.16594
Nuzula, A. F. (2018). Efektivitas pemberian cerita melalui media audio visual untuk meningkatkan recall memory pada siswa.
Nuzuliya, I. (2016). Pengaruh kebiasaan belajar dan gaya belajar terhadap hasil belajar pada mata pelajaran PAI dan budi pekerti kelas XI SMAN 7 Kota Kediri. Jurnal Skripsi, 7021(08), 165–168.
Panjaitan, F. (2024). Jalan Salib sebagai dasar pendidikan Kristen: Upaya mengimplementasikan pendidikan Kristen dalam realitas sosial di Indonesia, 4(Oktober), 158–174.
Putnarubun, A., Rengrengulu, W. C., & Suruan, Y. (2022). Peran guru Pendidikan Agama Kristen dalam membentuk karakter siswa. EIRENE Jurnal Ilmiah Teologi, 7(2), 519–542. https://doi.org/10.56942/ejit.v7i2.57
Rahayuningsih, S., & Kristiawan, I. (2021). Penerapan metode SQ3R terhadap pemahaman konsep matematika di masa pandemi. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 12(2), 215. https://doi.org/10.31764/paedagoria.v12i2.4958
Rahmadani, D., & Manopo, S. (2022). Keterampilan bertanya siswa pada pembelajaran IPS di SD. Jurnal Multi Disiplin Ilmu, 1(1), 1–6. https://jurnalilmiah.co.id/index.php/MJPJMI
Rohmah, D. N. (2020). Hubungan antara motivasi dan kesiapan belajar siswa dengan hasil belajar siswa kelas VII MTs Al Amien Kota Kediri pada mata pelajaran Alqur’an Hadist. 1–46.
Saefudin, U. (2023). Analisis penggunaan metode dan media pembelajaran terhadap hasil belajar siswa SD Negeri se Kecamatan Cibuaya Kabupaten Karawang. Equilibrium Point: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 6(1), 1–12. https://doi.org/10.46975/.v6i1.181
Sari, S. P. (2014). No title. Pontificia Universidad Catolica Del Peru, 8(33), 44.
Setyorini, I. D., & Wulandari, S. S. (2021). Media pembelajaran, fasilitas dan lingkungan belajar terhadap hasil belajar selama pandemi COVID-19. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 8(1), 19–29. https://doi.org/10.36706/jp.v8i1.13598
Simatupang, J., & Pasaribu, R. (2021). Penerapan metode SQ3R dan latihan dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada kompetensi dasar mewujudkan nilai-nilai Kristiani pelajaran agama Kristen di kelas XI SMK Negeri 2 Siatas Barita T.A. 2019/2020. Ability: Journal of Education and Social Analysis, 1(1), 72–81. https://www.pusdikra-publishing.com/index.php/jesa/article/view/254
Sjukur, S. B. (2013). Pengaruh blended learning terhadap motivasi belajar dan hasil belajar siswa di tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3), 368–378. https://doi.org/10.21831/jpv.v2i3.1043
Soetrisno, E. (2013). Manajemen sumber daya manusia (Edisi 5). Kencana.
Sujarweni, V. W. (2016). Pengaruh lingkungan sosial, tingkat pendidikan dan tingkat pendapatan terhadap kepatuhan wajib pajak orang pribadi (Studi kasus pada WPOP di Desa Tegalangus). Metode Penelitian, 37–54.
Sulistyaningsih, L. S. (2014). Modul 1: Metode SQ3R. Membaca 2, 1, 1–40. http://repository.ut.ac.id/4816/1/PBIN4329-M1.pdf
Susanti, Y. (2016). Implementasi metode pembelajaran SQ3R dalam upaya meningkatkan hasil belajar biologi materi pokok sistem pencernaan makanan kelas X di SMK Negeri 2 Banjarmasin, 14(5), 1–23.
Tanduklangi, R. (2020). Analisis tentang tujuan pendidikan Agama Kristen (PAK) dalam Matius 28:19-20. PEADA’: Jurnal Pendidikan Kristen, 1(1), 47–58. https://doi.org/10.34307/peada.v1i1.14
Waruwu, A. N., Rahmadhanty, A., Hutagalung, A., Sari, I. P., & Almsy, Z. (2023). Keterampilan bertanya dalam proses pembelajaran di kelas. Paedagogi: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (e-Journal), 9(1), 65. https://doi.org/10.24114/paedagogi.v9i1.44757
Zasnimar, Z. (2020). Penerapan metode SQ3R meningkatkan kemampuan membaca pemahaman pada siswa SDN 002 Toapaya. Jurnal Pembelajaran Prospektif, 5(2). https://doi.org/10.26418/jpp.v5i2.43093