The Role of Sales Promotion Girls as Frontliners in Wardah's Product Marketing Strategy

Main Article Content

Nutiwati Hulu
Karina Safitri Lubis
Khairunnisa Khairunnisa
Karina Manurung
Widya Ovianti
Dina Sarah Syahreza
Aprinawati Aprinawati

Abstract

This research analyzes the role of the Sales Promotion Girl (SPG) as a frontliner in the marketing strategy for Wardah products, one of the leading cosmetic brands in Indonesia. Using qualitative methods through in-depth interviews and observations, this research found that SPG has a significant contribution in increasing brand awareness, customer loyalty and product sales effectiveness. The research results also reveal that communication skills, adaptation to digital marketing trends, and collaboration with the marketing team are key factors for SPG's success in achieving marketing targets. This research suggests the importance of ongoing training, attention to SPG welfare, and strengthening cross-functional collaboration to increase the effectiveness of SPG's role in supporting Wardah's marketing strategy.

Article Details

How to Cite
Hulu, N., Lubis, K. S., Khairunnisa, K., Manurung, K., Ovianti, W., Syahreza, D. S., & Aprinawati, A. (2025). The Role of Sales Promotion Girls as Frontliners in Wardah’s Product Marketing Strategy. Economic: Journal Economic and Business, 4(1), 27–31. https://doi.org/10.56495/ejeb.v4i1.855
Section
Articles

References

Agow, O. (2017). Perilaku sales promotion girl (SPG) di kota Manado. HOLISTIK, Journal of Social and Culture.

Chandra, R. M., Sudjianto, M. K., & Adriana, E. (2023). Faktor-faktor komunikasi (yang perlu dimiliki) generasi Z dalam mempersiapkan karir. Student Research Journal, 1(3), 372-384.

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications Ltd.

Kusuma, D. (2014). Hubungan kualitas komunikasi interpersonal dengan kepuasan pelayanan berstandar hebat di FIFGROUP Cabang Yogyakarta (S1 thesis, UAJY).

Kotler, P., & Keller, K. L. (2007). Marketing management.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2004). Prinsip-prinsip pemasaran. Erlangga.

Mahdi, M., & Masdudi, M. (2019). Membangun relasi komunikasi keluarga dalam membentuk sikap sosial remaja. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 8(2).

Mahanani, Y. S. (2017). Komunikasi verbal dan non-verbal dalam komunikasi persuasi antara SPG rokok agensi “X” dengan calon pembeli (studi kualitatif deskriptif pada SPG rokok agensi “X” di Kota Malang) (Sarjana thesis, Universitas Brawijaya).

Poerwandari, K. (2013). Pendekatan kualitatif untuk penelitian perilaku manusia. Perfecta.

Prasetiyo, A. H., Rustamaji, D., Sumarni, S., & Nadhifah, N. I. (2022). Pengaruh kualitas pelayanan, presepsi harga dan kemampuan berkomunikasi terhadap kepuasan konsumen pada PT. JNE Babat Lamongan.

Prakoso, A. B., & Negoro, N. (2017). Analisa strategi pemasaran produk kosmetik Wardah dengan pendekatan SWOT-AHP (Analytic Hierarchy Process). Jurnal Sains dan Seni ITS, 6(1), 62-67.

Sendana, A. K., & Tandikombong, M. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi keahlian komunikasi bagi guru: Sebuah studi pada guru SMP se-Kecamatan Rembon dalam proses belajar mengajar. Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 8(2), 9-19.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfa Beta.

Sutopo, H. B. (2006). Metodologi penelitian kualitatif: Dasar teori dan terapannya dalam penelitian. Universitas Sebelas Maret.

Weningtyas, E., & Suseno, M. N. M. (2012). Pengaruh komunikasi interpersonal dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen. Psikologika: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 17(1), 33-42.

Winartha, I. M. (2006). Metodologi penelitian sosial ekonomi. CV. Andi Offset.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>