Marketing Management Strategy in Increasing Sales of Aluminum and Glass Products at the Mustika Jaya Store in Ciampea District, Bogor Regency
Main Article Content
Abstract
The focus of this research is aimed at describing aluminum and glass marketing management strategies in aspects of increasing product sales at Mustika Jaya Aluminum Store in Ciampea District, Bogor Regency. This research uses qualitative methods by conducting in-depth interviews with business owners in collecting research data. The results showed that the marketing management strategy in increasing sales of aluminum products at Toko Mustika Jaya Aluminum in Ciampea District, Bogor Regency is to use the 4P marketing mix strategy (price, place, product, and promotion) with targets generally selling groceries, itinerant sellers, housewives, building contractors or projects, as well as aluminum and glass shops. Distribution and market access carried out by Toko Mustika Jaya Aluminum in Ciampea District, Bogor Regency is by the waterfall method which runs through the Website with the 4M principle, namely offering, marketing, shaping, and implementing.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Afrizal. (2016). Metodologi penelitian kualitatif. Depok: PT Raja Grafindo Persada.
Alamsyah, N., Sanusi, & Heriyanto, N. (2019). Analisis strategi pemasaran perusahaan supplier kusen aluminium dengan metode SWOT (Studi kasus di CV. Pillar Jaya Sentosa). Kreatif Industri, 3, 69-78.
Alexander, S. (2004). Strategi untuk pemasaran. Batam: Karisma Publishing Group.
Alfansyur, dkk. (2020). Seni mengelola data: Penerapan triangulasi teknik, sumber dan waktu pada penelitian pendidikan sosial. Jurnal Historis, 5(2).
Amin, M. (2013). Tafsir ayat ekonomi: Teks, terjemah dan tafsir. Jakarta: Amzah.
Armstrong, G., & Kotler, P. (2012). Dasar-dasar pemasaran (Vol. 1, A. Sindoro & B. Molan, Trans.). Jakarta: Prenhalindo.
Anoraga, P. (2011). Pengantar bisnis: Pengelolaan bisnis dalam era globalisasi. Jakarta: Rineka Cipta.
Ari, R., & Halim, C. (2022). Analisis strategi bisnis guna meningkatkan daya saing pada coffee shop di Bandar Lampung (Studi kasus Dr. Coffee). Jurnal Ekonomi dan Bisnis Digital, 1(3), 231–248. https://doi.org/10.55927/ministal.v1i3.1139
Ariwibowo, & Eko, M. (2019). Strategi pemasaran lembaga pendidikan tinggi. Scientific Journal of Reflection: Economic, Accounting, Management and Business, 181-190.
Assauri, S. (2011). Manajemen pemasaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Cahyono, P. (2016). Implementasi strategi pemasaran dengan menggunakan metode SWOT dalam upaya meningkatkan penjualan produk jasa asuransi kecelakaan dan kematian pada PT Prudential cabang Lamongan. Jurnal Penelitian Manajemen, 129.
Creswell, J. W. (2014). Research design: Pendekatan metode kualitatif, kuantitatif, dan campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Danang, S. (2013). Dasar-dasar manajemen pemasaran (13 ed.). Yogyakarta: CAPS.
Dawabah, A. M. (2010). Al-Iqtisad al-Islamiy: Madkhal wa Manhaj. Cairo: Dar al-Salam.
Fadilah, Kalimah, S., & Nur. (2018). Marketing syariah: Studi analisis produk Kenzie di Gudo Jombang. An-Nisbah, 1-29.
Fajar, L. (2008). Manajemen pemasaran. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Fathoni, M. A. (2018). Konsep pemasaran dalam perspektif hukum Islam. Jurisdictie: Jurnal Hukum dan Syariah, 9(1), 128-146.
Fauziah, I. Y. (2013). Etika bisnis dalam Islam. Jakarta: Kencana.
Gitosudarmo, I. (2017). Manajemen pemasaran (Edisi kedua). Yogyakarta: BPFE.
Gunawan, I. (2015). Metode penelitian kualitatif teori dan praktik. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasan, A. (2010). Marketing bank syariah. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Haque-Fawzi, M. G., Iskandar, A. S., Erlangga, H., Nurjaya, & Sunarsi, D. (2021). Strategi pemasaran: Konsep, teori dan implementasi. Tanggerang Selatan: Pascal Books.
Irham, F. (2014). Manajemen strategis. Bandung: Alfabeta.
Iskandar, K., & Andriyani, W. (2014). Pengaruh strategi pemasaran terhadap penjualan batubara pada PT Cahaya Mantingan Nusantara Jakarta. Jurnal Ekonomi Kuantitatif Terapan, 7(1).
Ismiyati, Gunawan, A., & Kadarisman, M. (2016). Kebijakan manajemen transportasi darat dan dampaknya terhadap perekonomian masyarakat di Kota Depok. Manajemen dan Transportasi Logistik.
Jannah, N. (2019). Analisis strategi pemasaran dalam meningkatkan penjualan produk pada Toko Rahmat Aluminium Banjarmasin. Thesis Management Economics of Islamic University Kalimantan, 1-6.
Kamaruddin. (2017). Strategi pemasaran terhadap peningkatan volume penjualan gas elpiji perspektif ekonomi Islam. Jurnal Laa Maisyir, 87.
Kojongian, M. K., Tumbuan, W. J., & Ogi, I. W. (2022). Efektivitas dan efisiensi bauran pemasaran pada wisata religius UKIT Kasih Kanonang Minahasa dalam menghadapi new normal. Jurnal EMBA, 10(4), 1966-1975.
Kunaifi, A. (2016). Manajemen pemasaran syariah pendekatan human spirit: Konsep, etika, strategi dan implementasinya. Yogyakarta: Maghza Pustaka.
Manap, A. (2016). Revolusi manajemen pemasaran. Jakarta: Mitra Wacana Media.
Mulyani, M. (2020). Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Penjualan Pada Rumah Makan Bakmi Witosari 2 Purwokerto Timur (Skripsi Sarjana, IAIN Purwokerto).
Nisak, Z. (2013). Analisis SWOT untuk menentukan strategi kompetitif. Jurnal Ekbis, 9(2), 468-476.
Noor, Z. Z. (2021). Strategi pemasaran 5.0. Yogyakarta: Deepublish.
Pujaastawa, I. B. (2016). Teknik wawancara dan observasi untuk pengumpulan bahan informasi. Simdos.unud.ac.id, 10.
Rahmayanti. (2013). Strategi peningkatan retribusi (jasa) Pasar Niaga Jaya di Kota Makassar. Anzdoc, 7.
Sedarmayanti. (2014). Manajemen strategi. Bandung: PT Refika Aditama.
Shareen, S., & Andayani, N. R. (2018). Pengaruh bauran pemasaran (marketing mix) terhadap keputusan pembelian pada produk Kara Santan PT Enseval Putra Megatrading, Tbk. Journal of Applied Business Administration, II, 46-59.
Siregar, S. (2014). Statistik parametrik untuk penelitian kuantitatif. Jakarta: Bumi Aksara.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode penelitian kombinasi (Mixed Methods). Bandung: Alfabeta.
Syaputra, D. (2019). Analisis strategi pemasaran usaha industri kerajinan aluminium dengan metode SWOT (Studi kasus kerajinan aluminium H. Kardi). Skripsi Industri Teknik Industri Universitas Muhammadiyah Palembang, 8-9.
Umar, H. (2010). Desain penelitian manajemen strategik. Jakarta: Rajawali Pers.
Widodo. (2017). Metodologi penelitian. Depok: PT Raja Grafindo Persada.
Yohanna, R. (2018). Analisis strategi pemasaran usaha meubel dalam perspektif Islam (Studi kasus pada UD. Jati Makmur Kabupaten Pati). Skripsi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Walisongo, 15-16.
Zamili, M. (2015). Menghindar dari bias: Praktik triangulasi dan kesahihan riset kualitatif. Lisan Al-Hal: Jurnal Pengembangan Pemikiran dan Kebudayaan, 9(2), 283-304. https://doi.org/10.35316/lisanalhal.v9i2.97