The Influence of Entrepreneurial Knowledge and Implementation of Business Center Activities on the Entrepreneurial Interest of Grade XI Students of the Marketing Department of SMK NEGERI 1 MEDAN
Main Article Content
Abstract
This study aims to analyze the influence of entrepreneurial knowledge and the implementation of business centre activities on the entrepreneurial interest of eleventh-grade marketing students at SMK Negeri 1 Medan. A quantitative approach with an ex post facto design was employed, involving 63 respondents selected through total sampling. Data were collected using multiple-choice tests and questionnaires, then analyzed using multiple linear regression. The results show that: (1) Entrepreneurial knowledge and business centre activities simultaneously have a positive and significant influence on entrepreneurial interest (F = 30.790; sig = 0.001); (2) Entrepreneurial knowledge has a significant partial effect on entrepreneurial interest (t = 2.737; sig = 0.008); (3) Business centre activities also have a significant influence on entrepreneurial interest (t = 2.563; sig = 0.013). The coefficient of determination (R²) indicates that these variables contribute 50.6% to entrepreneurial interest. These findings highlight the importance of integrating entrepreneurial education with hands-on practice through school business centres to enhance students’ readiness to become young entrepreneurs.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Allolinggi, L. R. (2024). Analisa pembelajaran IPS bermuatan nilai-nilai kewirausahaan di sekolah dasar (Studi kasus pada pembelajaran IPS kelas IV SDPN Pajagalan 58 Bandung). Jurnal KIP, 2(3), 293–307.
Aziz, F., Ninghardjanti, P., & Susantiningrum. (2019). Pengaruh keterampilan kewirausahaan dan persepsi peluang kerja terhadap minat berwirausaha siswa SMK Negeri 1 Banyudono. Jurnal Informasi dan Komunikasi, 3(4).
Cahyani, D. P., Wiyono, B. B., & Benty, D. D. N. (2020). Pengaruh pendidikan kewirausahaan dan praktik kerja lapangan unit bisnis center terhadap minat berwirausaha. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 110–117. https://doi.org/10.17977/um027v3i22020p110
Fradani, A. C., & Astuti, R. P. F. (2020). Pengembangan media pembelajaran kewirausahaan berbasis komik untuk siswa di SMK Negeri 1 Bojonegoro. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 8(2), 111–120. https://doi.org/10.26740/jepk.v8n2.p111-120
Hadi, M. I. (2024). Pengaruh pendidikan kewirausahaan, motivasi dan lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha pada mahasiswa Fakultas Agama Islam Universitas Siliwangi. Universitas Siliwangi.
Indriyani, L., & Margunani, M. (2019). Pengaruh kepribadian, pendidikan kewirausahaan, dan lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 848–862. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28315
Isma, T. W. (2021). Studi literatur: Analisis pengaruh pengetahuan kewirausahaan terhadap minat berwirausaha siswa SMK. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 9(1), 59–67. https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i1.168
Jumadi, R., & Mustofa, N. H. (2022). Pengaruh media sosial, pendidikan kewirausahaan, ekspektasi pendapatan dan religiusitas terhadap minat bisnis. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 3(2), 115. https://doi.org/10.31000/almaal.v3i2.5270
Komara, E., & Adiraharja, M. I. (2020). Integrasi nilai-nilai kearifan lokal dalam pembelajaran kewirausahaan di SMK Negeri 10 Kota Bandung. Mimbar Pendidikan, 5(2), 117–130. https://doi.org/10.2121/mp.v5i2.1353
Kurniawati, Y. D., & Kusmuriyanto, K. (2019). Pengaruh business center dan lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha melalui self awareness. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 832–847. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28314
Kusumadewi, V. (2020). Pengaruh pendidikan kewirausahaan, lingkungan keluarga, dan perkembangan media sosial terhadap minat berwirausaha. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 9(2), 105–112.
Leonardos, L. (2023). Pentingnya pendidikan kewirausahaan bagi mahasiswa. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/leonardos/pentingnya-pendidikan-kewirausahaan
Loahandi, A. P. (2024). Tingkat pengangguran terbuka pada lulusan SMK per Agustus 2024. Good Stats. https://www.goodstats.id
Maharani, A., Widarko, A., & Khalikussabir, K. (2020). Pengaruh pendidikan kewirausahaan, motivasi berprestasi, dan status sosial ekonomi orang tua terhadap minat berwirausaha dengan self efficacy sebagai variabel intervening. E-JRM: Elektronik Jurnal Riset Manajemen, 9(12).
Mursalin, E. (2020). Peningkatan minat kewirausahaan berbasis penggunaan buku ajar mata kuliah hidrokarbon berorientasi chemoentrepreneurship (CEP). Amal: Jurnal Ekonomi Syariah, 2(1). https://doi.org/10.33477/eksy.v2i01.1378
Nasution, M. I., & Nisa, K. (2022). Pendidikan kewirausahaan dan sosial ekonomi terhadap minat berwirausaha. Inovatif: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi, Bisnis Digital dan Kewirausahaan, 1(1), 29–37.
Oktavianto, F., & Pahlevi, T. (2021). Pengaruh pendidikan kewirausahaan, kepribadian dan lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha siswa SMKN 1 Magetan. Journal of Office Administration: Education and Practice, 1(2), 210–223. https://doi.org/10.26740/joaep.v1n2.p210-223
Putra, I. N. S. (2019). Interaksi manajerial kepala sekolah melalui strategi “Simdik” dalam menata sarana prasarana sekolah berbasis kewirausahaan. Mimbar Ilmu, 24(2), 239. https://doi.org/10.23887/mi.v24i2.21280
Putri, M. (2023). Pengaruh pembelajaran kewirausahaan, status sosial ekonomi orang tua dan penggunaan media TikTok Shop terhadap minat berwirausaha siswa. Universitas Lampung. http://digilib.unila.ac.id/id/eprint/75320
Rahayu, E. A., & Dwijayanti, R. (2023). Pengaruh praktik unit business centre Alfa terhadap minat berwirausaha siswa kelas X Bisnis Daring dan Pemasaran SMKN 1 Bojonegoro dengan self efficacy sebagai variabel intervening. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 11(2), 92–104.
Rimadani, F., & Murniawaty, I. (2019). Pengaruh pendidikan kewirausahaan, business center dan kreativitas siswa terhadap jiwa berwirausaha siswa. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 976–991. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28333
Ritonga, L. L., & Sianipar, J. (2022). Hubungan pengetahuan kewirausahaan dan hasil belajar konstruksi kayu dengan minat kewirausahaan siswa kelas XI Program Keahlian Teknik Konstruksi Kayu SMK Negeri 1 Lubuk Pakam. Educational Building, 2(1). https://doi.org/10.24114/eb.v2i1.3849
Sabella, R. I., Fibriani, R., & Masruroh, S. (2022). Pengaruh keterampilan berwirausaha terhadap minat berwirausaha melalui sikap berwirausaha dan perceived behavior control pada santri di Pondok Pesantren Kabupaten Kediri. Jurnal Manajemen Akuntansi Palapa Nusantara, 7, 1–14.
Saputra, R. A., Hariyadi, A., & Sarjono, S. (2021). Pengaruh konsep diri dan reward terhadap prestasi belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan kewirausahaan. Jurnal Educatio FKIP Unma, 7(3), 1046–1053. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1337
Satrionugroho, B., & Tomo, S. (2020). Analisa pengaruh penggunaan media sosial, motivasi dan pengetahuan kewirausahaan terhadap minat mahasiswa untuk berwirausaha. Eklektik: Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan, 3(2), 87–93. https://doi.org/10.24014/ekl.v3i2.10690
Shoimah, S. (2019). Pengaruh self efficacy, lingkungan keluarga dan pendidikan kewirausahaan terhadap minat berwirausaha mahasiswa Fakultas Ekonomi UNISDA Lamongan. J-MACC, 2(2). http://repository.unisda.ac.id/id/eprint/378
Sofwan, M., Sholeh, M., Romadhona, U., Damayanti, G., Putra, R. A., & Adi, H. K. (2024). Pengaruh pengetahuan kewirausahaan terhadap minat berwirausaha mahasiswa Prodi Pendidikan Guru dan Sekolah Dasar Universitas Jambi, 12(2), 761–778.